Orquestra’t · 2

Salutació 

Alfons Reverté 

Director titular i artístic de l’OJC

El temps passa ràpidament. Després d’arrencar recentment aquesta publicació digital pròpia de l’OJC ens trobem ara ja entre els dits amb el seu segon número. Durant aquest temps, des de l’OJC, hem començat a executar nous projectes o donat continuïtat a d’altres ja existents, atenent sempre als requeriments sanitaris dictats en cada moment en prevenció de la Covid 19.

Entre aquests projectes nous, trobem el cicle de concerts L’OJC als Centres Cívics de la ciutat de Lleida, rebut amb una gran acollida, o el projecte social Drum Circle, adreçat a col·lectius amb problemes de drogodependències o d’altres addiccions.

Altres activitats ja en marxa, com el cicle L’OJC a les Aules, adreçat als nens i nenes de les escoles rurals, el projecte Un matí de Concert, dirigit a col·lectius de persones amb diversos graus de discapacitat mental o el Festival OJC – Terres de Lleida, amb concerts repartits per tot el territori, han tingut també continuïtat plena durant aquests darrers mesos.

Afegit a tot això iniciem ara un nou projecte: el Festival OJC – Patrimoni. Aquest Festival d’estiu, que vol posar en valor i en diàleg Música i Patrimoni, se centra enguany en el Romànic de la Vall de Boí. Una proposta suggerent i atractiva que us convidem a gaudir!

L’article 

Per Sonia Gainza

Fundadora i directora d’Apropa Cultura

Llicenciada i Master en gestió d’empreses, amb estudis de grau superior de cant i mitjà de piano. Desenvolupa la seva experiència professional de gestió dins els sector social i el cultural (Gran Teatre del Liceu, Discogràfica Harmonia Mundi, Universitat de Barcelona i Creu Roja) i des de fa 15 anys treballa a L’Auditori on inicialment es va incorporar com a cap de marketing i comunicació.

Al 2007 crea el departament L’Auditori Apropa, en estreta cooperació amb el Servei Educatiu, i des del 2010 l’èxit del projecte evoluciona cap al Programa socioeducatiu Apropa Cultura, fent extensiu el programa a 100 equipaments culturals adherits en l’actualitat. Des de fa 14 anys també coordina projectes específics de participació de col·lectius socials a L’Auditori.

Casada i mare de dos nens. Impulsora de l’escola inclusiva. Amb veritable passió per la música i convençuda del seu gran benefici per a les persones, així com de la importància del treball en equip i la cooperació, dues conviccions que es converteixen en el motor de la seva creativitat empresarial.

Des de la música podem arribar directament a l’ànima de les persones 

Ho sabem quan ens ha passat. És una experiència personal i vital, però que alhora, quan és compartida, ens fa sentir part d’un tot i d’una comunitat. Sentir un concert en directe pot fer-nos despertar emocions i connectar-nos amb nosaltres mateixos. Si a més, ho fem acompanyats, aquesta experiència de comunió és més gran. No cal dir que en un concert massiu de música en directe una part important és l’energia que es desprèn de totes les persones que hi són.

Ara pensem per un un moment en totes les persones que estan en situació de vulnerabilitat. Persones sense llar, persones maltractades, persones en situació de pobresa, amb discapacitat, autisme, que conviuen amb un trastorn de salut mental; persones grans en situació de solitud o dependència. La primera cosa que cal dir és que la gran part d’elles no són responsables d’haver arribat on són, sinó tota la societat, I en conseqüència en correspon a tots nosaltres intentar millorar la vida d’aquestes persones.

Doncs bé, després de 15 anys a Apropa Cultura, hem pogut comprovar els beneficis de l’accés a la cultura per part d’aquests col·lectius. Sovint, comparteixen una malaltia, o una situació i les converses giren al voltant d’això. Quan viuen l’experiència d’un concert, troben altres punts de connexió i gaudi i sobretot alguns d’ells tornen a connectar-se a la vida i a sentir-se part d’una comunitat.

Si des de la cultura podem afavorir tot això, com no ho hauríem de fer? L’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida ja porta al seu ADN la sensibilitat territorial i social, i segur que si analitzessin el seu públic seria el més social de totes les orquestres de Catalunya.

Però a més, s’ha sumat a un projecte, “Un matí d’orquestra” que fa un pas més enllà de l’assistència a un concert. Perquè hi ha col·lectius invisibilitzats que, ni per horaris, ni per capacitats, ni per trajectòria, poden anar a un concert dels habituals per gaudir de la música. És llavors quan a través de la pràctica de la música, de tallers específics, podem introduir aquesta connexió des de les seves capacitats. I també a l’escolta de la música d’una forma molt propera com és un grup de cambra de l’OJC que interpreta unes peces a un màxim de 3 metres de cada usuari participant.

I és en aquests moments de gaudi i connexió dels participants que vivim el valor universal de la música. Gràcies a l’OJC per fer possible molts d’aquests moments de descoberta que ens fan a totes més savis i feliços.

Està passant 

L’Orquestra Simfònica Julià Carbonell impulsa el nou Festival OJC-Patrimoni
Romànic-Vall de Boí 

L’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida segueix amb la ferma voluntat d’ampliar la seva activitats per portar la música arreu del territori i també a totes les capes de la societat.

Si en els darrers mesos hem viscut desenes de concerts arreu dels pobles de Lleida en diferents formats, ara l’OJC estrena una nova iniciativa. De la mà del Centre del Romànic de la Vall de Boí i amb l’impuls de la Diputació de Lleida, inicia un nou projecte, lligant música i patrimoni. Es tracta del Festival OJC – Patrimoni.

El Festival, centrat en la temporada d’estiu, comença aquest any amb un cicle de Música de cambra a les esglésies romàniques de la Vall de Boí.

Alfons Reverté, director de l’OJC, destaca que amb aquesta iniciativa es posen de rellevància dos tresors: “El romànic de les nostres terres i la música, interpretada per l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida-OJC, es donen la mà per posar mútuament en relleu aquests dos grans valors culturals”.

El cicle reunirà diferents formacions de músics de l’OJC. Els concerts s’iniciaran el proper 4 de juliol a Barruera amb l’actuació de VII Ensemble. L’11 de juliol, el Quartet Prysma visitarà Durro. Els vents de l’OJC actuaran el 18 de juliol a Taüll. El 25 de juliol serà el torn de Boí amb el Quartet Teixidor. I, finalment, completarà aquest primer cicle, l’Univers Poètic Manuel de Pedrolo que actuaran a Erill La Vall el dia 1 d’agost.

L’aforament és limitat segons la situació de la pandèmia en cada moment i la reserva d’entrades es pot fer a centreromanic.com

Sabies que… 

Per Santi Riu 

El Tango

El tango va néixer a final del segle XIX, en un moment en què la capital argentina tenia una altíssima taxa d’immigració i es transformava en una gran ciutat?. Aquest nou gènere es desenvolupà principalment en tuguris i, per tant, s’associà ràpidament a ambients de prostíbuls i a una manera de ballar tan propera i seductora com provocadora. Sempre provocador, el tango palesa de manera ben palpable la nostàlgia, la tristesa i l’expressió més visceral dels sentiments, amb un ritme passional i una bellesa sempre sensuals i atractius.

En un principi les classes altes de la societat no acceptaren el tango, però de mica en mica el fenomen anà expandint-se i agafà un auge tan gran que traspassà fronteres. El lloc on s’originà, així com els ambients que l’envoltaven feren que les primeres lletres que acompanyaven aquesta música fossin grolleres i vulgars, però amb el pas del temps aconseguiren evolucionar per cantar a l’amor d’una manera molt més sensual que no pas barroera. La música era interpretada per petits grups instrumentals i no va ser fins aproximadament el 1900 quan s’hi introduí l’instrument estrella i que a la vegada hi dóna un so més característic: el bandoneó. Però heu sentit mai un programa de tangos per una orquestra?

Doncs l’OJC va presentar unes versions simfòniques escrites pel pianista i compositor Albert Guinovart durant el  2015 i de la qual us recomanem un part de la seva suite Valentina’s tango, al costat d’Olvido Lanza –violí- i Marcelo Mercadante al bandoneó. Sens dubte un programa molt atractiu i suggerent, ja que no hi ha un ball o una música més associada a l’amor que el tango. I d’ençà dels seus inicis han estat molts els compositors que s’han deixat seduir per aquests ritmes i els han anat transformant. 

Aquí en podreu escoltar la versió de l’OJC

Escolta’l a Spotify

Igor Stravinski  

El compositor rus Igor Stravinski era un apassionat de l’alcohol i en especial del whisky? De fet deia que aquesta beguda alcohòlica feia més per ell que qualsevol medicina i en feia broma dient que el seu nom hauria d’haver estar “Igor Strawhisky”. Tot i que en certa ocasió i quan havia de trobar-se amb el cèlebre pintor Marc Chagall per a una col·laboració, aquesta beguda li va jugar una mala passada, ja que l’excessiva ingesta va fer que quedés adormit, no es despertés i mai s’arribessin a conèixer. 

Antonio Stradivari 

El cèlebre lutier Antonio Stradivari, ben reconegut per la qualitat del so dels violins que fabricà i que són molt valorats per tots els intèrprets i col·leccionistes, no va construir només violins sinó que també feu violes, violoncels i contrabaixos. Però potser us sorprendrà saber que dels seus tallers sorgiren també altres instruments com arpes, cítares i fins i tot algunes guitarres.

De fet, l’anomenada Stradivarius “Sabionari”, construïda l’any 1679 és actualment l’única guitarra que es pot sentir, gràcies al procés de restauració dut a terme l’any 2011. L’instrument compta a més amb un autògraf del famós guitarrista espanyol Andrés Segòvia a la part posterior de l’instrument, deixant així  palesa la seva admiració i dedicatòria al lutier italià.

Perfils de l’OJC 

Encarna Monzó 

Oboè

Neix a Almassora, Castelló. Va estudiar oboè al Conservatori Superior de Música de València i amplia la seva formació amb el professor Omar Zoboli a Basilea (Suïssa), amb qui s’inicia també en el món de l’oboè barroc. Ha realitzat cursos de perfeccionament amb els professors Lothar Koch, Eduardo Martinez, Thomas Indermuller  i Emanuel Abbhul,

En el món de la música antiga i de la interpretació històrica ha realitzat dos cursos de formació continuada amb Paolo Grazzi a l’ESMUC (cursos 2004 a 2006), i altres cursets d’oboè barroc amb Paul Dombrecht i Alfredo Bernardini.

Ha col·laborat amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona, amb l’Orquestra de Cambra Catalana, l’Orquestra de Camara de Cervera i l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu.de Barcelona.

És professora d’ oboè al Conservatori Municipal de Lleida  i membre titular de l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida – OJC. 

El Qüestionari Proust

  1. El principal tret del meu caràcter?
    Soc molt divertida.
  2. La qualitat que prefereixo en un home?
    La noblesa.
  3. La qualitat que prefereixo en una dona?
    La mateixa.
  4. Allò que més estimo en els amics?
    Que sempre hi són per escoltar i per donar bons consells.
  5. El meu principal defecte?
    Molts, soc sagitari i sovint poso la pota, després em ric de mi mateixa. L’important és riure, no?
  6. La meva ocupació preferida?
    Formar part de l’orquestra simfònica és tan emotiu!
  7. El meu somni de benestar?
    Que tothom pogués treballar en allò que els hi agrada.
  8. Quina fora la meva pitjor desgràcia?
    Que faltin els éssers estimats.
  9. Què voldria ser?
    Sempre he volgut ser músic.
  10. On desitjaria viure?
    A Lleida s’està molt bé, sense metro. Valoro molt  anar a peu a la feina.
  11. Quin color prefereixo?
    El groguet.
  12. Quina flor prefereixo?
    Les margarides.
  13. Quin ocell prefereixo?
    L’oreneta, la puput i el rossinyol de la cançó “Els ocells ja han arribat”.
  14. Els meus autors preferits en prosa?
    No soc una gran lectora, ho reconec. Una bona amiga em regala els llibres i jo li regalo concerts, així sempre tenim conversa. Jaume Cabré i Pere Rovira i Haruki Murakami són alguns dels que he llegit últimament.
  15. Els poetes preferits?
    Joan Margarit, Martí i Pol.
  16. Els herois de ficció?
    No m’agrada la ficció.
  17. Les meves heroïnes de ficció preferides?
  18. Els meus compositors predilectes?
    C. Bach , Beethoven , Txaikovski i Dvorák.
  19. Els pintors predilectes?
    Edward Hopper.
  20. Els meus herois de la vida real?
    Els mestres.
  21. Les meves heroïnes històriques?
    Totes les activistes.
  22. Els noms que prefereixo?
    Andrea, Adriana, Miquel, Martí, Marina, Júlia, Berta….
  23. Què detesto més que res?
    La hipocresia.
  24. Quins caràcters històrics menyspreo més?
    Les dictadures.
  25. Quin fet militar admiro més?
    Els serveis humanitaris.
  26. Quina reforma admiro més?
    Les d’educació, sens dubte.
  27. Quins dons naturals voldria tenir?
    Com deia el mestre Manuel Oltra, escoltar la música pels ulls i llegir-la amb l’oïda.
  28. Com m’agradaria morir?
    Sense patir.
  29. Estat present del meu esperit?
  30. Fets que m’inspiren més indulgència?
    Aquells que no fan mal a les persones.
  31. El meu lema?
    Tal dia farà un any!

Activitats de l’OJC 

Juliol · Agost 2021 

4 Juliol – Festival OJC – Patrimoni. Romànic Vall de Boí
Concert a càrrec del VII Ensemble, format per músics de l’OJC, a l’església de Sant Feliu de Barruera. Obres de Bruch i Beethoven.

11 Juliol  – Festival OJC – Patrimoni. Romànic Vall de Boí
Concert a càrrec del Quartet Prysma, format per músics de l’OJC, a l’església de Nativitat de Durro. Obres de Piazzolla, Cervantes, Villa-Lobos, Bernstein i Márquez.

15 Juliol – Els Vents de l’OJC al XL Festival Internacional de Música de Cervera
Concert a càrrec dels Vents de l’OJC als Patis de la Universitat de Cervera. Obres de Schubert, Françaix i Bird.

17 Juliol – L’OJC als Barris de Lleida
Concert a càrrec del Duet Mateu Soler, format per músics de l’OJC, als centre cívics dels barris de Cappont i Secà de Sant Pere. Obres de Soler i Mozart.

18 Juliol – Festival OJC – Patrimoni. Romànic Vall de Boí
Concert a càrrec dels Vents de l’OJC a l’església de Santa Maria de Taüll. Obres de Schubert, Françaix i Bird.

25 Juliol – Festival OJC – Patrimoni. Romànic Vall de Boí
Concert a càrrec del Quartet Teixidor, format per músics de l’OJC, a l’església de Sant Joan de Boí. Obres de Mozart, Xostakòvitx, Casals i Piazzolla.

31 Juliol – Estiu en Viu. Un vespre a l’Òpera
Concert a càrrec del Quartet Prysma, format per músics de l’OJC, amb Iolanda Dolcet a la Plaça de la Sardana de la Seu Vella de Lleida. Obres de Mozart, Rossini, Bellini, Bizet, Verdi i Puccini.

1 Agost – Festival OJC – Patrimoni. Romànic Vall de Boí
Espectacle poètic i musical Univers Poètic Manuel de Pedrolo, format per músics de l’OJC i Xavi Hidalgo, dient, a l’església de Santa Eulàlia d’Erill la Vall. Poemes de Manuel de Pedrolo i música de Mompou i Piaf.

28 Agost – Pop Piano Quartet al Poal
Concert a càrrec del Pop Piano Quartet, format per músics de l’OJC, a la Plaça Felip Rodes del Poal. Obres de Coldplay, The Police, Michael Jackson, entre altres.

 

Comparteix: