José Cura de nou amb l’OJC!
4a de Beethoven i el Concierto de Aranjuez

Dissabte 19 de gener – 20 h

Lleida. Auditori Enric Granados – Reserva d’entrades

Novament, després d’haver-lo tingut amb nosaltres fa dues temporades, gaudirem de la presència del reconegudíssim cantant i director José Cura dirigint l’OJC. Amb ell podrem escoltar la seva versió de la Quarta Simfonia de Beethoven. Així mateix, ens ha volgut presentar un nou talent de la guitarra, Barbora Kubiková, interpretant el Concierto de Aranjuez de Rodrigo. Tot plegat amanit prèviament amb una altra obra del mateix Joaquín Rodrigo, els seus coneguts Tres Viejos Aires de Danza.

Programa

Tres Viejos Aires de Danza   J. RODRIGO
Concierto de Aranjuez     J. RODRIGO
Simfonia núm. 4, Op. 60, en Sib Major     L. V.  BEETHOVEN

Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida – OJC
Barbora Kubíková, guitarra

Director: José Cura

Cura_baixa_resolucio

© Zoe Cura

José Cura, director

Després d’estudiar Composició i Direcció d’Orquestra a la seva ciutat natal, Rosario, José Cura es trasllada a Buenos Aires, el 1984, per perfeccionar-se. Amb la finalitat d’enriquir el seu coneixement de la «màquina» teatral, de 1984 a 1988 treballa en un dels cors professionals del Teatre Colón, alhora que fa classes de cant amb el mestre Horacio Amaruri. Llavors va ser quan la seva veu va evolucionar cap a la del tenor amb pinzellades de baríton, que li ha atorgat fama international. Una carrera en què, des de 1991, el porta a freqüentar els més grans teatres del mon, com un dels màxims intèrprets de repertori italià i francès de tradició. A les seves interpretacions ja llegendàries d’Otello, Stiffelio, Samsó, Canio, Calaf, Dick Johnson, Cavaradossi, José Cura suma amb gran èxit, el 2017, dos títols nous: Tannhauser de Richard Wagner i Peter Grimes de Benjamin Britten. El 1999, José Cura reprèn la seva carrera de director d’orquestra, havent treballat des de llavors amb orquestres com London Philharmonia, London Symphony, la Filharmònica de Viena, Simfonia Varsòvia, l’Orquestra Toscanini, i la Filharmònica d’Hongria, entre d’altres, entusiasmant al públic amb les seves interpretacions. L’any 2007, l’estrena mundial de la Commedia è finita -una recreació de Pagliacci acompanyada de dansa i pantomima, dissenyada i dirigida per José Cura-, va marcar el principi de la seva carrera de director d’escena i escenògraf. L’aplaudiment unànime d’audiència i crítica per les seves produccions de Samson et Dalila, La Rondine, Cavalleria Rusticana i Pagliacci, el consoliden com registad’excepció. La seva producció d’Otello al Teatre Colón de Buenos Aires, va ser seleccionada per votació internacional com un dels espectacles més reeixits de 2013.

La seva producció de La Bohème de Puccini per l’Òpera Royal de Wallonie, és considerada com una de les de més èxit en la història d’aquest prestigiós teatre. La seva producció de Turandot, per a la Òpera Royal de Wallonie el 2016 i la seva producció de Peter Grimes el 2017, han rebut grans elogis de públic i crítica.

Al maig de 2015, José Cura va ser nomenat «Artista Resident» de l’Orquestra Simfònica de Praga. Com a part dels seus compromisos amb aquesta prestigiosa formació, dirigeix diversos concerts simfònics per temporada, i estrena algunes de les seves composicions com el Magnificat (1988), Ecce Homo (1989) i Modus (2016), a més de l’estrena mundial de la versió simfònica de les famoses Missa Criolla i Nadal nostra d’Ariel Ramírez, orquestrades per José Cura com a culminació al desig de l’autor mateix qui, poc abans de morir, li confiés el seu somni.

El 6 de juny de 2015, José Cura, va ser distingit pel Senat Argentí amb el Premi Domingo Faustino Sarmiento, pels seus èxits en educació i cultura, i al novembre de 2017, nomenat Professor Honorari de la Universitat Nacional de Rosario.

barbora_2

Barbora Kubíková, guitarra

Barbora Kubíková va néixer el 18 de maig de 1998 a České Budějovice, República Txeca. Va començar a tocar la guitarra als sis anys. Des de 2013 ha estat estudiant al Conservatori de České Budějovice.

Des de la seva infantesa ha estat guardonada durant diverses competicions nacionals i internacionals, com el 1r Premi del Concurs Internacional de Guitarra Zruč nad Sázavou el 2009 (Cz. Rep.), el 1r Premi del Concurs Nacional PraguitarraClàssica el 2010 (Cz. Rep.), 1r Premi en el Concurs Nacional Nové Strašecí el 2011 (Cz. Rep.), 1r Premi en el GuitartalentInternacional de Guitarra 2011 i 2012 a Brno (Cz. Rep.), 1r Premi en el Concurs Internacional de Ràdio Concertino Praga 2013, on també va rebre el Premi EMCY, 1r Premi en el Concurs Internacional de Guitarra Anna Amalia a Weimar el 2015 (Alemanya), 1r Premi Absolut en el Concurs Internacional de Guitarra Enrico Mercatali a Gorizia el 2015 (Itàlia), 1r Premi en el Concurs Nacional de Música de Cambra a Vidnava el 2016 (Cz. Rep.), o el 2n Premi del Concurs Nacional de Filharmònica Txeca el 2018 per a solistes de tots els instruments. Barbora també va gravar dos CD’s durant els anys 2010 i 2011. El novembre de 2015 va ser convidada a Chengdu (Xina) per a fer-hi un concert en solitari. El 2013 va començar a tocar el violí.

Barbora ja ha col·laborat amb moltes de les orquestres més importants del país. El 2012 i 2018 com a solista amb l’Orquestra de South Bohemian Theatre, els anys 2013 i 2017 amb South Checa Philharmonic, amb l’Orquestra Simfònica de Ràdio Praga SOČR, al 2017 i 2018 amb West Bohemian Symphony Orchestra i amb la Orquestra Simfònica de Praga FOK el 2017 i 2018. A l’octubre de 2017 va començar a col·laborar amb el mestre José Cura, amb qui ha actuat en diversos dels seus concerts (amb l’Orquestra Simfònica de Praga FOK a Praga i amb Dresdner Kapellsolisten durant el Dresdner Musikfestspiele 2018).