Atrium Ensemble

Dissabte 17 d’octubre

Lleida. Centre Cívic Balàfia – 18 h
Lleida. Centre Cívic Pardinyes – 19.30 h

«Histoire de ma vie»
Música al voltant de la figura de Giacomo Casanova

Els quatre autors presents en el programa d’aquest concert van coincidir amb el nostre protagonista, Giacomo Casanova, durant la seva interessantíssima vida, plena de viatges i experiències per tot Europa. A més a més, algunes de les múltiples anècdotes que van mitificar a Casanova estaven acompanyades de la música i els balls més de moda a l’època. Ens servirem d’aquestes danses com a fil conductor a Histoire de ma vie per connectar als quatre autors.

El primer d’ells, el napolità Niccolò Jommelli, va ser un dels grans compositors d’òpera italiana del segle XVIII. La seva meteòrica carrera va començar a Nàpols, però a poc a poc la seva música va ocupar els grans teatres de Roma i Venècia, despertant l’interès d’altres ciutats europees com Viena o Stuttgart, ciutat en la qual va passar 16 anys d’absoluts èxits com a mestre de capella del Duc de Württemberg i director general del teatre. Allà va formar una espectacular orquestra amb alguns dels millors músics de tot Europa, entre els quals es trobaven els germans Pla com a oboistes. Tot i que el primer en instal·lar-se allà va ser Joan Baptista Pla l’any 1754, el seu germà Josep Pla es va incorporar a la mateixa cort el 23 d’abril de 1759, on van romandre junts fins al 14 de desembre de l’any 1762, data de defunció d’en Josep. Això va motivar la marxa a París de Joan durant un any, a causa de la tristesa per la pèrdua del seu germà. Però l’any 1764 va tornar a Stuttgart per tornar a formar part de l’orquestra fins al 1769.

El següent autor que sentiran a l’Historia de ma vie és l’intrigant personatge conegut com el Comte de Saint Germain. Existeixen multitud de llegendes sobre la vida d’aquest personatge. Molts asseguren que era immortal i que inclús havia sigut convidat a les Bodes de Canaan. Sempre va estar lligat a la noblesa i als alts cercles socials i se li atribueixen anècdotes des d’Anglaterra fins a Turquia. El cert és que entre algunes de les seves nombroses habilitats es trobava la música, no només com a violinista i pianista, sinó també com a compositor.

Per tancar el programa a l’entorn a la figura de Giacomo Casanova, l’últim autor que ens ocupa és Luigi Rodolfo Boccherini. El llegendari violoncel·lista de Lucca que després de provar sort a París, va canviar els seus plans de traslladar-se a Londres i va marxar a Madrid seguint el gran amor de la seva vida, la soprano Clementina Pellicia que acabaria convertint-se en la seva esposa, iniciant el període de major productivitat i inspiració de la seva vida musical. Va ser sense cap mena de dubte un dels grans autors de la música de cambra del període galant i el classicisme.

Programa

  • Hornpipe   Anònim
    Londres 1693, suficientment antiga l’any 1763, per ser tocada en el context esmentat
  • Trio Sonata en La menor   Germans Pla (1720-1773 / 1728-1762)
    Allegro
  • Forlane   André Campra (1660-1744)
    Furlana de l’òpera «Les Fêtes vénitiennes» de Campra que Casanova va sentir el juny 1750 a París.
  • Sinfonia a due violini e basso rem   Niccolò Jommelli (1714-1774)
    Largo ·Allegro
  • Contredanse   André Campra (1660-1744)
    Contradansa de l’òpera «Les Fêtes vénitiennes» de Campra, que Casanova va sentir el juny 1750 a París.
  • Concerto IV en Sol m   Comte de Saint Germain (16??-1784)
    Cantabile
  • Minuetto   Luigi Boccherini (1743-1805)
    (Casanova coincideixes amb Boccherini a Aranjuez i a València l’any 1768)
  • Trio en Sol menor, G. 93   Luigi Boccherini (1743-1805)
    Rondo Allegro
  • Fandango   don Giuseppe I. M.
    Arxiu d’Olot

Músics de l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida – OJC
Cecilia Clarés i Roger Junyent, violins
Guillermo Turina, violoncel


Cecilia Clares
Violí

2C459655-AE9F-402F-A981-BFF7AC508659

Inicia la seva formació en interpretació de la Música Antiga a la Staatliche Hochschule für Musik de Trossingen (Alemanya), amb els violinistes Anton Steck i Rüdiger Lotter. El juliol de 2008 guanya la beca Wardwell de la Fundació Humboldt a Berlín per a joves músics.

És membre de l’Acadèmia Montis Regalis (Itàlia) i de la EUBO (European Union Baroque Orchestra) el 2009 i 2010 participa en gires per tot Europa amb violinistes i directors com Enrico Onofri, Margaret Faultless, Chiara Bianchini, Lars Ulrik Mortensen i Ton Koopman. El 2013 obté el Màster en Interpretació de la Música Antiga a l’ESMUC amb el violinista Manfredo Kraemer. Habitualment col·labora amb orquestres barroques com Forma Antiqva, Orquestra Barroca Catalana, El Concierto Español, Marghareta Consort, La Tempestad i Vespres d’Arnadí.


Roger Junyent
Violí

7A243B30-EE95-432A-8CB7-AEAFB27D63E1

Comença els seus estudis musicals a l’Escolania de Montserrat i posteriorment continua la seva formació al Conservatori Superior de Barcelona amb el professor Alex Garcia. Acaba amb les màximes qualificacions el 2003 amb el professor i violinista Corrado Bolsi. Titular de l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida des de  la seva creació.

Com a violinista barroc inicia els seus estudis a la Staatliche Hochschule für Musik de Trossingen (Alemanya) amb el violinista Anton Steck, obtenint el 2010 el Màster en Interpretacióde la Música Antiga. Ha participat en diversos cursos d’especialització en interpretació històrica ambManfredo Kraemer, Pedro Gania, Rüdiguer Lotter, Lucy van Dael. Colabora amb formacions com  l’Orquestra Montsalvat, l’Orquestra Barroca Catalana, Les Ambassadeurs, El Concierto Español, Forma Antiqva, Margharetta Consort, Forma Antiqva i és membrefundador d’Atrium Ensemble.


Guillermo Turina Serrano
Violoncel

AB7FFB5A-B9C1-4E7F-862F-B16728F06C18

Guillermo comença els seus estudis de violoncel als 3 anys. Es diploma al Conservatori Superior de Saragossa.  Obté un Màster en interpretació orquestral a la Fundació Barenboim-Said de Sevilla i el títol de Formació Superior de la Jeunne Orchestre Atlantique de la localitat francesa de Saintes a més de la titulació de grau superior en Interpretació històrica a l’ESMUC.

Durant els seus estudis ha rebut els consells de mestres com Angel Luis Quintana, Bruno Cocset, Emmanuel Balssa, Christophe Coin o Hilary Metzger. Amb diferents orquestres i agrupacions ha tocat en més de 16 països d’arreu d’Europa, Àsia i Àfrica. Ha sigut cap de violoncels de la EUBO (European Union Baroque Orchestra) i és Doctor en musicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona.

Comparteix: