Lleida. La Llotja
Barcelona. Auditori AXA – Illa Diagonal – Reserva d’entrades
Cinema concert produït per Tokio University of the Arts
La 22a Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya, ANIMAC, ha triat la música com a tema d’enguany. Conjuntament amb ells l’OJC celebrem la unió creativa entre la música i l’animació en la Sessió Inaugural de la Mostra, amb l’estrena internacional de “Animació per a les Quatre Estacions de Vivaldi”, un film animat col·lectiu musical produït per la Tokyo University of the Arts que adapta Les Quatre Estacions de Vivaldi amb quatre peces d’animadors de renom internacional. Serà musicat en directe per la nostra Orquestra i amb Joan Espina com a solista.
El film consta de quatre curtmetratges musicals -dos d’ells figuratius i dos d’animació abstracta, en la més pura tradició d’animació d’avantguarda- realitzats per alguns dels animadors independents més internacionals i reconeguts del moment; Anna Budanova, Olga i Priit Pärn, Atsushi Wada i Theodore Ushev. Animac presenta per aquest any un cartell colorista i sinestèsic dissenyat per l’il·lustrador i animador lleidatà Carles Porta que també nosaltres utilitzem com a imatge representativa per retre honor al tema escollit.
- A. Vivaldi. Les Quatre Estacions
Realització vídeo en directe: Playmodes Studio
Joan Espina, violí. Neix a Mollerussa on inicia els seus estudis musicals a l’Escola Municipal amb Jordi-Agustí Piqué i Màrius Bernadó. El 1993 es trasllada al Conservatori de Barcelona per a estudiar amb Agustín León Ara, amb qui obté els Títols Superiors de Violí i de Música de Cambra i Premi d’Honor de violí de Grau Superior. Entre 1999 i 2002 amplia els seus estudis amb José Luis García Asensio i Vicente Huerta a la «Escuela Superior de Música Reina Sofía» de Madrid. Ha participat en nombrosos cursos i classes magistrals, rebent consells de mestres com Mauricio Fuks, Victor Martín, Vadim Repin, Herman Krebbers, Nicolás Chumachenco, Hatto Beyerle, Rainer Schmidt, Walter Levin, Jordi Savall i Salvador Duran.
Ha obtingut diversos premis en concursos nacionals de violí i de música de cambra, essent molts d’ells primers premis.
Ha realitzat nombrosos recitals i concerts de cambra per tot el territori nacional, Europa, Àfrica, Amèrica i Orient Mitjà, realitzant, a més a més, una important tasca de difusió de la música espanyola contemporània, raó per la qual compositors com José Luis Turina, Fabián Panisello o Pedro Vilaroig, entre altres, li han dedicat algunes de les seves obres. Els seus concerts han estat retransmesos per Catalunya Música, Radio Clásica, TVE, Canal Clásico, Canal 33, Telecinco i la Ràdio Nacional Búlgara.
Ha estat concertino de nombroses orquestres, actuant de solista en sales com el Palau de la Música Catalana, L’Auditori de Barcelona, Auditori Enric Granados, Auditorio Nacional de Madrid, etc. sota la batuta de mestres com Giovanni Antonini, Juan José Mena, Jesús López Cobos, John Storgards, etc.
Des de 2006 és membre de l’Orquesta Nacional de España i des de 2008 solista de Violins Segons. És membre de l’Orquestra de Cadaqués i col·labora regularment amb els grups de música antiga ‘Zarabanda’ i ‘Lookingback’ amb violí barroc. És sovint convidat com a concertino de l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida.
Actualment toca un violí construït per José Contreras el 1767, cedit gentilment per Luthería Tarapiella S.L. www.joanespina.com
Anna Budanova, una de les joves promeses de l’animació russa, és la responsable del segment “La Primavera”. En la seva primera animació no narrativa i abstracta, Budanova ha combinat macrofotografia d’objectes i il·lustracions digitals amb la fi de transmetre la vivacitat de la primavera.
“L’Estiu” corre a càrrec del matrimoni d’animadors estonians Olga i Priit Pärn, aquest darrer considerat una llegenda de l’animació surreal i subversiva. Els Pärn han emprat una combinació de tècniques artesanals com dibuix en carbonet, pintures acríliques, i cut-out – tot plegat fotografiat frame a frame sobre paper o vidre.
Els arbres perdran les fulles sota la mà de l’animador japonès Atsushi Wada, qui donarà vida a “La Tardor”. Wada s’ha pres la llicència d’incloure animals salvatges, en contrast amb figures humanes i les seves activitats típiques de la tardor. Humans i animals, caçadors i caçats, realitat i somni: són els tres binomis de la peça.
Per acabar, contemplarem la fredor de “l’Hivern” amb l’animador búlgar Theodore Ushev, convidat especial d’Animac 2013, i nominat a l’Oscar el passat any després d’haver collit desenes de guardons pel seu curt “Blind Vaysha”. Ushev defineix la seva peça com una turbulència expressionista, una immersió en una tempesta de neu per tornar l’arrel de l’animació abstracta – feta amb softwares 2D i treball manual.
Il·lustració: Carles Porta