100è aniversari del Teatre L’Amistat de Mollerussa

Diumenge, 14 d’abril de 2024 – 19 h
Mollerussa. Teatre l’Amistat

El Teatre L’Amistat de Mollerussa celebra el 100è aniversari amb un concert molt especial que aplegarà músics i cantaires del Territori.

El concert començarà amb l’Obertura de l’òpera La Clemenza di Tito, composta per Mozart l’any 1791. També podrem gaudir de l’estrena d’una obra escrita especialment per l’ocasió, l’Oda a L’Amistat, composta pel compositor mollerusenc Rafael Moreno i que comptarà amb la participació del Cor Stabat Mater (dir. Dolors Ricart), el pianista solista Enric Prió i la soprano Cristina Escolà.

L’obra que tancarà el concert serà la Simfonia núm. 7 en La Major de Beethoven.


Programa

  • La Clemenza di Tito KV 621                                                       W. A. MOZART
  • Oda a l’Amistat (estrena)                                                           R. MORENO

Cor Stabat Mater (direcció, Dolors Ricart)
Enric Prió, piano
Cristina Escolà, soprano

  • Simfonia núm. 7, op. 92, en La Major                                        L. V. BEETHOVEN
    1. Poco sostenuto – Vivace
    2. Allegretto
    3. Presto
    4. Allegro con brio
 

Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida – OJC
Cor Stabat Mater
 (dir. Dolors Ricart)
Cor de Noies de l’Escola Municipal de Música de Mollerussa (dir. Josep Miquel Mindan)
Membres del Cor Euridice de Les Borges Blanques
Cristina Escolà, soprano
Enric Prió, piano
Alfons Reverté, director
 

Alfons Reverté Casas
Director

Nascut a Barcelona, al si d’una família de músics, es va titular al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona a les especialitats de Clarinet, Solfeig, Harmonia, Composició, Instrumentació i Direcció d’Orquestra. Paral·lelament va cursar estudis de Dret a la UB – Universitat de Barcelona. Va ampliar els estudis de Direcció d’Orquestra a Anglaterra, seguint els cursos impartits per George Hurst, cap del Departament de Direcció de la Royal Academy of Music de Londres. Així mateix va treballar, també a Anglaterra, amb Lawrence Leonard, Robert Houlighan o Michael Rose, entre d’altres.

L’any 1999 va ser nomenat Director Assistent de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya – OBC, funció que va desenvolupar fins a l’any 2002. Aquell mateix any va ser nomenat Director Titular i Artístic de l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida – OJC, orquestra totalment professional de nova creació afavorida per la Diputació i l’Ajuntament de Lleida així com per la Generalitat de Catalunya, i el càrrec de la qual continua exercint avui dia, amb una reconeguda tasca d’excel·lència artística, social i pedagògica, avalada per múltiples projectes d’àmplia difusió.

A nivell estatal ha dirigit l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu, l’OBC, l’Orquesta Sinfónica de Tenerife, l’Orquesta Sinfónica de La Coruña, l’Orquestra Simfònica de les Balears, l’Orquestra Simfònica del Vallès, l’Orquesta Sinfónica Pablo Sarasate de Pamplona, l’Orquesta Sinfónica de Córdoba… així com la Banda Municipal de Barcelona o l’Orquestra de Cambra Barcelona 216 entre moltes altres.

Fruit d’una primera gira, convidat per diverses orquestres argentines i sent rebut amb gran èxit de crítica, ha estat novament convidat per dirigir en aquest país diverses vegades. També ha dirigit moltes vegades a Alemanya, Polònia, Àustria, França, Bulgària, Suècia, Itàlia…

En un nou pas dins de la seva prolífica activitat Alfons Reverté ha estat nomenat el 2022 Director Titular i Artístic de l’Orquesta Sinfónica de San Juan FFHA-UNSJ, a Argentina, orquestra que gaudeix de dues de les millors sales d’Amèrica del Sud per exercir la seva activitat anual: l’Auditori Juan Victoria, amb la considerada millor acústica de Sudamèrica, per a l’activitat simfònica i el nou i meravellós Teatre del Bicentenari per a l’activitat operística.

Especialitzat en la interpretació del Corno di Bassetto i del Clarinet Baix ha actuat com a solista internacionalment, interpretant a Europa i Amèrica obres com el concert per a Corno di Bassetto de J. Backofen o el concert també per a Corno di Bassetto d’Allesandro Rolla com a solista director. Va estrenar amb l’OBC, al Palau de la Música Catalana i sota la direcció de Lawrence Foster, el Concert per a clarinet baix i orquestra “Blue Mosaics” que li va dedicar el compositor nord-americà R. Patterson.

Així mateix, com a clarinetista, ha estat membre de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya – OBC des de l’any 1986, actuant a sales com Musikverein de Viena, Gewandhaus de Leipzig, Royal Albert Hall de Londres, Concertgebouw d’Amsterdam, Carnegie Hall de Nova York, Palau de la Música de Barcelona, ​​Suntory Hall de Tòquio entre moltes altres, juntament amb els més reconeguts directors i solistes mundials que abasten des de Claudio Arrau, Alícia de Larrocha, Mstislav Rostropovitx, Paul Tortelier, Luciano Pavarotti, Jessye Norman, Freddie Mercury, Krzysztof Penderecki… als nous mites de la música actuals.

També ha estat membre de diversos grups de cambra actuant a nombrosos festivals nacionals i internacionals.

Recentment ha iniciat la presentació d’un programa de TV propi de divulgació del món de l’Orquestra titulat “Orquestra’t amb l’OJC”.

Dins de l’àmbit de la música popular ha enregistrat un CD de sardanes de Josep Serra amb la Cobla de Cambra de Catalunya. Així mateix és director titular de la reconeguda Cobla Marinada.

En el camp pedagògic, ha mantingut sempre contacte amb orquestres joves i amateurs, com l’Orquestra Simfònica Diaula, la Jove Orquestra de la Garriga, l’Orquestra Simfònica de l’EMMCA, la Jove Orquestra Nacional de Catalunya, etc… així com amb les orquestres de diversos Conservatoris de l’Estat o amb l’Orquestra Ars Mèdica del Col·legi de Metges de Barcelona, ​​orquestra amb què ha efectuat concerts a diversos països europeus, a sales com la del Mozarteum de Salzburg, interpretant un programa integral Mozart o a l’Angelika Kauffmann Saal, seu de la famosa Schubertiade austríaca, amb un programa totalment dedicat a Beethoven.

Paral·lelament ha dut a terme una intensa activitat operística, activitat que es va iniciar al Gran Teatre del Liceu com a director assistent juntament amb prestigiosos directors del panorama líric internacional com Pinchas Steinberg, Giuliano Carella, Christian Zacharias o Marco Armiliato, entre d’altres, i també amb cantants com Maria Guleghina, Ainhoa ​​Arteta, Irina Mishura, José Cura, Montserrat Caballé, Marco Berti o Carlos Álvarez, entre molts altres. Va debutar al mateix Gran Teatre del Liceu dirigint El Retablo de Maese Pedro de Manuel de Falla en una bellíssima producció amb titelles gegants de la Companyia Etcétera.

Aquesta activitat al camp de l’òpera va venir enriquida amb les noves responsabilitats que li va suposar el fet que l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida – OJC fos nomenada orquestra titular del nou Teatre de l’Òpera – La Llotja de Lleida des del moment de la seva inauguració el gener del 2010, moment en què va dirigir Il Trovatore de G. Verdi o posteriorment l’òpera Goyescas d’E. Granados.

Recentment ha efectuat l’estrena mundial de l’òpera La Gata Perduda d’Arnau Tordera al Gran Teatre del Liceu de Barcelona, ​​dins la temporada de celebració del 175è aniversari de la fundació del teatre.

Més informació a:  www.alfonsreverte.com


Cristina Escolà
Soprano

 

Soprano nascuda a Barcelona. Va iniciar els estudis d’art dramàtic a l’Institut del teatre de la seva ciutat i d’Història de l’art a la U.A.B. Com a actriu ha col·laborat a diverses produccions, com ara “La primera de la classe” de R. Sirera i el recull de monòlegs “L’amor, aquesta gran incògnita» entre d’altres. Formà part de diferents entitats corals. Inicià els estudis de cant amb Víctor Frigola. Ha cursat els estudis de grau professional i posteriorment els superiors de cant al Conservatori Superior de Música del Liceu a Barcelona. També s’ha format com a directora de cor. Participà a master class amb: la soprano Carmen Bustamante, la soprano Ana María Sánchez, i el baix-baríton Carlos Chausson. Ha rebut classes del mestre Guerassim Voronkov, de la soprano Dolors Aldea, la repertorista Marta Pujol, la repertorista Olga Kobekina, el repertorista Ricardo Estrada i de la soprano Carmen Bustamante, amb qui segueix perfeccionant la tècnica vocal.

Musicalment ha realitzat concerts de lied, d’òpera, oratori, sarsuela, i ha enregistrat un CD de Nadales i Cançons tradicionals catalanes. Estrenà l’obra vocal del compositor català, Creu de Sant Jordi, Eduard Blanxart. Ha col·laborat a muntatges de teatre musical i l’hem pogut veure a l’espectacle d’òpera “Desig d’òpera” representat al Versus Teatre, al Teatre Gaudí i a teatres de tot Catalunya. Ha cantat al Palau de la Música Catalana, al Saló dels miralls del Liceu ,als concerts de la casa Batlló i al Monestir de Santa Maria de Pedralbes a Barcelona, Teatre Kural de Manresa, Teatre Fortuny de Reus, Auditori de Granollers, Auditori Atrium de Viladecans, entre d’altres.

El seu repertori d’òpera comprèn els següents rols: Gianneta a “L’elisir d’amore” de Donizetti, Sra. Gobineau a “La Medium” de Menotti, Donna Elvira a “Don Giovanni” de Mozart, comtessa Rosina a “Le nozze di Figaro” de Mozart, Fiordiligi a “Cosí fan tutte” de Mozart, Violeta a “La Traviata” de Verdi, Lola a “Cavalleria rusticana” Mascagni, Mimi a “La Boheme” de Puccini, Suor Angelica a “Suor Angelica” de Puccini, Turandot a “Turandot” de Puccini, Madama Butterfly a “Madama Butterfly” de Puccini.

També ha interpretat els rols: d’Angela a “El conde de Luxemburgo” i de Velencienne a “La viuda alegre” ambdues operetes de F. Lehar.

Dins l’àmbit de la sarsuela ha interpretat els rols de: Catrina i Francina a la “Cançó d’amor i de guerra” de R. Martínez Valls, Carlota a “La Legió d’honor” de R. Martínez Valls, Angelita a “Chateau Margaux de Fernández Caballero, Luisa Fernanda i la duquesa Carolina a “Luisa Fernanda” de F. Moreno Torroba, la Reina a “La corte del faraón” de Vicente Lleó, Pepa a “Agua, azucarillos y aguardiente” de Federico Chueca, Marola a “La tabernera del puerto” de Pablo de Sorozábal, Amapola a “La leyenda del beso” de Soutullo i Vert, Katiuska a “Katiuska la mujer rusa” de Pablo de Sorozábal, Berta a “La generala” de Amadeo Vives, Dolores a “La Dolorosa” de Serrano, Rosa a “Los claveles” de Serrano, Aurora a “La del Soto del Parral” de Soutullo i Vert, Mariblanca a “El cantar del Arriero” de Fernando Díaz Giles.

És la principal promotora de la iniciativa “Òpera sense fronteres” que es dedica a fer sentir el cant líric a aquells que no poden anar a una sala de concert. Actualment combina la seva tasca d’intèrpret amb la docència, la direcció coral i teatral.


Enric Prió
Piano
 

Nascut a Lleida, realitza els estudis de grau professional al Conservatori Municipal de la seva ciutat i els finalitza al Conservatori Superior de Barcelona, formant-se amb M. Carme Poch i M. Jesús Crespo. Assisteix a diversos cursos d’interpretació, rebent el consell de Margarida Serrat, Luiz de Moura, Josep Colom i Galina Egyazarova, entre d’altres. Posteriorment amplia els estudis a Budapest amb Rita Wagner i més recentment treballa amb Gennady Dzubenko.

A nivell concertístic ha col·laborat amb l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida, l’Orquestra del Festival Musiquem Lleida i Lleidart Ensemble, amb grups de cambra com el Grup Instrumental 3.4, el Quartet Prysma i com a solista amb la Banda Municipal de Lleida. Fa duet amb la soprano Crista Sebastián i com a pianista acompanyant treballa amb diferents formacions corals, especialment la Coral Shalom. Amb la pianista Marta Castelló formen el Viñes Piano Duo, formació de cambra per a piano a quatre mans.

Paral·lelament, és llicenciat en Història de l’Art per la UdL. En l’actualitat imparteix classes de piano al Conservatori Municipal de Lleida i és secretari del jurat del Concurs internacional de piano Ricard Viñes.


Cor Stabat Mater

El Cor Stabat Mater és una formació musical que neix al Pla d’Urgell l’any 1998 fruit de les ganes de compartir els coneixements i les inquietuds musicals dels seus components. El Cor creix en el compromís, la voluntat de millorar, la necessitat de compartir, la inquietud per descobrir, la generositat en l’esforç, la humilitat davant el compositor i la predisposició a l’emoció.

El seu repertori abasta obres de diferents estils i èpoques des de les peces corals del Renaixement fins a composicions actuals, amb especial atenció al ric repertori coral de tradició catalana.

La interpretació de la Missa de Rèquiem de Mozart, el Gloria de Vivaldi i la Missa Sant Joan de Déu de Haydn els ha permès de col·laborar amb formacions de prestigi com LleidArt Ensemble, l’Orfeó Lleidatà i la Coral Mixta d’Igualada, entre d’altres.

El Cor Stabat Mater ha estat dirigit dirigit Eduard Comalada i actualment per la Dolors Ricart des de l’any 2021.

La present producció agermana el Cor Stabat Mater amb el Cor de Noies de l’Escola Municipal de Música de Mollerussa, dirigit pel Josep Miquel Mindan, i membres del Cor Euridice de Les Borges Blanques.


Músics de l’OJC

Violí I
Joan ESPINA (concertino)
Mar ALDOMÀ
Susanna CODINA
Gemma FREIXES
Josep MANRESA
Alba PANADÉS
Joan Carles PÉREZ
Jorgelina VILLARNOVO
 
Violí II
Núria CABALLÉ
Conxa BOYERO
Natàlia CRESPO
Ivan LAUNES
Norbert LLORCA
Núria PASCUAL
 
Viola
Xavier BALCELLS
Joan Ignasi FERRER
Aurora MATÍAS
Josep Enric PUIG
Jordi ROURE
 
Violoncel
Marta LLONA
Jordi GALLÉN
Ònia TOMÀS
Ester TRILLA
 
Contrabaix
Sergi GUBERT
Anna Cristina GRAU
Pere LOEWE
 
Flauta travessera
Xesco GRAU
Fedra BORRÀS
 
Oboè
Màxim SOLANES
Laura ARANDA
 
Clarinet
Víctor LLEIXÀ
Antonio CAMPOS
 
Fagot
Ramon ARAGALL
Arnau JUANCO
 
Trompa
Julio GARGALLO
Joan CAMPS
 
Trompeta
Jaume ALER
Jordi GARCÍA
 
Timpani
Francisco MONTAÑÉS
 
Producció
Mireia BRANDON
 
Regidors
Robert CANELA
Jaume LLOBET