Auditori Enric Granados – Lleida
L’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida tenim el plaer de convidar a l’Orquestra Camerata XXI dins de la nostra temporada de concerts, en un projecte d’intercanvi que ens durà també a nosaltres a actuar a l’Auditori Pau Casals del Vendrell. Recuperem així una iniciativa que ja vàrem iniciar fa uns anys i que ens permet a tots plegats enriquir les nostres Temporades de Concerts, permetent-nos alhora mostrar la nostra feina en Auditoris diferents als que ens són mútuament habituals.
Obres de: S. Prokofiev, X. Gols i A. Copland.
I PART
Tres preludis rurals Xavier Gols
II PART
– Moderato
La suite orquestral “Appalachian spring” obtè el Premi del Cercle de Crítics de Música i el Premi Pulitzer, ben aviat es converteix en un material imprescindible per les orquestres de tot el món. Bernstein va dirigir la suite el 1946, i després del concert va escriure a un amic: «M’he omplert d’aquesta fantàstica i profunda serenitat. És realment increïble com els núvols es dissipen amb l’última pàgina.»
La mort sobtada, amb només 35 anys, de Xavier Gols (1902-1938) va impedir que l’excel·lent trajectòria i el treball d’aquest músic tarragoní fossin més àmpliament coneguts. Cal destacar, però, la importància del seu intens treball com a compositor, malgrat que la seva trajectòria es va veure truncada quan es trobava en la seva plenitud. Entre les seves darreres composicions destaca «Tres preludis rurals» amb la que volem retre homenatge al compositor de La Canonja. Inspirada en les missions de recerca que l’any 1937 va fer per la Tarragona rural a la recerca de músiques i cançons tradicionals de la zona. Va ser estrenada pòstumament l’any 1938. Neix –segons paraules del mateix compositor- “de la necessitat interior i el desig imperiós que bull dins per a manifestar-se i sortir enfora”. El qualificatiu de rurals prové dels temes tradicionals sobre els qual estan construïts cada un dels preludis: el primer amb temes de la cançó Ara ve lo mes de març, el segon sobre una cançó de llaurar i el tercer conté una presència melòdica marcadament tradicional que apareix a moltes cançons del repertori català.
Daniel Espasa, piano i direcció
Nascut a la Canonja, va estudiar piano als Conservatoris de Tarragona i Barcelona, i arquitectura a l’UPC de Barcelona. Ha treballat com a compositor, pianista i director musical de teatre, dansa i televisió (TV3 i TVE). A més de ser productor i compositor de diversos discs de Lídia Pujol, també és director musical, pianista i acordionista de la cantant Maria del Mar Bonet. Ha dirigit l’ensemble de música contemporània Bcn216, i ha estrenat i enregistrat peces per a piano del compositor Joan Albert Amargós i Enric Granados. Des del 2003 és pianista i clavecinista col·laborador de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), amb qui ha enregistrat com a solista pels segells Naxos, Harmonia Mundi i BIS Records.
Ha actuat en prestigiosos festivals de música i sales de concerts d’Europa, Amèrica i Àsia. Des del 2005 és director de l’orquestra barroca Vespres d’Arnadí.
Actualment és professor d’Improvisació i de Música de cambra a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).
Sens dubte, un dels músics actuals més polifacètics. Ha actuat en prestigiosos festivals de música i sales de concert, com són el Concertgebouw d’Amsterdam, Carnaggie Hall de Nova York, Auditori Nacional de Madrid, Barbican Center de Londres, Musikverein de Viena, Auditori de Roma, Liceu de Barcelona, Summerstage del Central Park de Nova York, Alte Oper de Frankfurt, Teatre de l’Òpera del Caire, Grant Park Music Festival de Chicago, Teatre Nacional de Sant Joao de Porto.
ORQUESTRA SIMFÒNICA CAMERATA XXI
L’Orquestra Simfònica CAMERATA XXI va ser fundada l’any 2003. Des d’aleshores s’ha guanyat ràpidament el reconeixement i l’estima del públic i crítics. La Generalitat de Catalunya i la Fundació Camerata XXI són les principals institucions públiques i privades que li donen suport. Des de la seva creació el director titular és Tobias Gossmann. Han col·laborat amb l’orquestra directors i solistes de reconegut prestigi internacional, com Miguel Ángel Gómez Martínez, Edmon Colomer, Koji Kawamoto, Xavier Puig, Thomas Martin, Karl-Heinz Schütz, Ingrid Fuzjko Hemming, Joaquín Achúcarro, Ludmil Angelov, Vasko Vassilev, Wen-Sinn Yang, Tamar Iveri, Michèle Crider, Renato Bruson, Badri Maisuradze i Paata Burchuladze.
Durant la temporada 2007/08, l’orquestra va oferir a Tarragona la primera audició completa de l’Oratori de Nadal de J.S. Bach, així com les dues passions: “Passió segons Sant Mateu” i “Passió segons Sant Joan”. El juny de 2008 l’Orquestra Simfònica Camerata XXI va oferir el concert oficial de presentació de la candidatura de la ciutat de Tarragona com a Capital Cultural Europea – 2016. Destacable és la participació ininterrompuda de l’orquestra, des dels seus inicis, en el prestigiós Festival Internacional Pau Casals del Vendrell.
El juny de 2009 l’orquestra va realitzar una gira pel Japó, actuant, entre d’altres sales, a l’Òpera de Tòquio i a la Symphony Hall d’Osaka. L’any següent participa al Festival Internacional de Música de Toledo.
El 2011 l’orquestra va oferir tres concerts en el marc de les Festes Decennals de Valls, amb la interpretació del Ballet “Ariel” (estrena mundial absoluta) i de l’obra “Pandora”, ambdues del vallenc Robert Gerhard, i va actuar al Gran Teatre del Liceu amb motiu de la Gala Lírica “Òpera Solidària”, apadrinada per Montserrat Caballé i retransmesa en directe per TV. També va protagonitzar l’estrena absoluta de l’obra “Nova Catalònia” de Joan Manén en el primer concert de la Diada de l’11 de Setembre, al Palau de la Música Catalana.
Del 2012 destaquen l’estrena absoluta a Catalunya i Espanya de la interpretació del “Te Deum” d’Arvo Pärt, juntament amb el Cor de l’Auditori “Enric Granados” de Lleida i amb projeccions de Zaraski, dirigits per Xavier Puig; així com la inauguració del XVIII Festival Internacional de Música de Toledo, i novament el concert de la Diada de l’11 de Setembre, al Palau de la Música Catalana.
El 2013 ha estat presentat el CD enregistrat a l’Auditori “Josep Carreras” de Vila-seca, amb la participació de l’orquestra juntament amb la pianista Ingrid Fuzjko Hemming, amb qui ha realitzat una nova gira pel Japó durant el mes de març de 2013.