Diumenge, 22 de novembre – 19 h
Lleida. Auditori Enric Granados
L’OJC, es presenta, en el seu format orquestral, amb una atractiva proposta inspirada en les danses que històricament s’han ballat al llarg del curs del riu Segre. Serà en la versió que n’ha fet el músic mollerussenc Rafael Moreno.
Podrem gaudir també del concert per a piano i Orquestra en Re Major de Haydn, interpretat per la pianista Laia Masramon.
Programa
- Concert per a piano i Orquestra en Re Major Hob XVIII: 11 Franz Joseph Haydn
Vivace
Un poco adagio
Rondo all’Ungarese
Laia Masramon, piano
- Danses del Segre Rafael Moreno
Obra encàrrec de l’OJC – Any 2019. «Estrena»
Muntanya i Aran
El riu
La plana
Laia Masramon, piano
Director: Alfons Reverté
Laia Masramon
piano
Una de les pianistes i fortepianistes amb més projecció internacional d’Espanya, ha actuat a les sales més importants d’Espanya, així com també a França, Portugal, Anglaterra, Alemanya, Suïssa, Bèlgica, Tuníssia, Colòmbia i Estats Units, tocant en sales com el King’s Place Concert Hall de Londres, Holywell Music Room d’Oxford, Ittingen Kartause de Suïssa, Temple University de Philadelphia, Auditori Nacional de Madrid, Palau de la Música Catalana i L’Auditori de Barcelona, Auditori del CaixaFòrum, Auditori Pau Casals d’El Vendrell, Auditori de Girona, Teatro Ayala de Bilbao, Teatro Victoria Eugenia de San Sebastián, Palacio de Festivales de Cantabria de Santander, Auditori i Palacio de la Ópera de Galícia, Abbatiale de Beaugency, Chateau de Chambord, Château d’Arcanges, Espace Bellevue de Biarritz, etc.
Santpedor, 1981. S’inicià en la música als 6 anys amb la seva àvia M. Noguera. Als 19, obtingué el Títol Superior de Piano, estudiant amb Carles Julià (durant 10 anys) i Ramon Coll. Ocasionalment, rebé classes d’A. de Larrocha. Del 2001 al 2006, realitzà 5 anys de postgrau amb Galina Eguiazarova (professora de pianistes com Radu Lupu o Arcadi Volodos) a la Escuela Superior de Música Reina Sofía de Madrid, on també estudià música de cambra amb Marta Gulyás. El 2004 Sa Majestat la Reina Sofía li entregà els diplomes de “alumna més distinguida” de la Escuela Superior de Música Reina Sofía (Càtedres de “Piano” i “Música de Cambra”). El passat desembre de 2016 va ser escollida per la que va ser la seva mestra Galina Eguiazarova per tocar (juntament amb altres pianistes, com Arcadi Volodos) en el concert-homenatge que l’Escuela Superior de Música Reina Sofía li organitzà per celebrar el seu 80è aniversari i els seus 55 anys dedicats a la docència (Auditori Sony de Madrid). Ha rebut classes magistrals de Ferenc Rados, Krystian Zimerman, András Schiff, Valeria Szervánsky, Alexander Sätz, Ralf Gothoni, André Watts, Peter Frankl, Emmanuel Krasowsky, Paul Badura-Skoda, Jean-Bernard Pommier, Bruno Canino, Erich Höbarth, Vitaly Margulis, Tsuyoshi Tsusumi, Zakhar Bron, Diemut Poppen, etc.
Oferí el seu primer recital als 11. Als 15, Lawrence Foster la seleccionà per actuar com a solista amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) i als 17 anys debutà al Palau de la Música Catalana (Temporada Simfònica de l’OBC 1998-99; Bach, Concert per a dos pianos i orquestra BWV 1061 juntament amb Jean-Bernard Pommier, i Mendelssohn, Concert nº 2 ). Posteriorment ha tocat amb la OBC en tres ocasions més: el 99, en gira per Euskadi, i als anys 2000 i 2006 a l’Auditori de Barcelona. Com a solista també ha actuat, entre d’altres, amb la Prague Philharmonie Orchestra, Orquesta Nacional de España, Orquesta Sinfónica de Castilla y León, Franz Liszt Chamber Orchestra, Capriccio Barockorchester, Musikè Ensemble, OJSG, OCV, OCG, etc, i ha estat dirigida pels mestres James Judd, Hans Graf, Jakub Hrusa, Junichi Hirokami, Peter Csába, Jean-Bernard Pommier, Edmon Colomer, Alejandro Posada, Jordi Mora, Rubén Gimeno, Facundo Agudín, Francesc Guillén, etc (concerts de C.P.E. Bach, J.S. Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Chopin, Schumann, Mendelssohn, Shostakovich, etc).
Molt interessada també en el camp de la música de cambra, ha format part de diverses formacions estables i toca amb músics de la talla de Maurice Bourgue, Sergio Azzolini, Radovan Vlatkovic, Lorenzo Guzzoni, Richard Watkins, Joanna Shaw, Hansjörg Schellenberger, Jean-Bernard Pommier, Rodney Mack, William Bennett, Sara Beaty, Ursula Leveaux, Guy Jonhston, Jose Vicente Castelló, Vicent Alberola, Guilhaume Santana, Maximiliano Martín, Ricardo Ríos, “Carmina Quartett”, etc. Des del 2009, forma quartet amb piano estable juntament amb Erich Höbarth (primer violí del Quatuor Mosaïques), Hariolf Schlichtig i Christoph Richter, formació amb la que editaren un DVD promocional (gravat per CristalFilms) d’un concert en directe ofert a L’Auditori de Barcelona (Temporada de Música de Cambra 2009-2010; quartets de Brahms, Schumann, i Mozart).
Convidada en diverses temporades estables i festivals internacionals (Peralada, Santander, Sitges, Brussel.les Solistes de l’Europe, Anglaterra The Oxford Philomusica International Piano Festival, Musikè International Concert Series at the University of Durham, King’s Place Concert Hall Season i Open Chamber Music Festival at IMS Prussia Cove, França Musikè France en Region Centre i Festival Piano Classique de Biarritz, Tuníssia Jeunes Virtuoses à Ennejma Ezzahra, Suïssa Kartause Ittingen, etc), també ha actuat en festivals especialitzats en música contemporània, com el Festival Nous Sons de Barcelona (tant amb obres de piano sol com de cambra), i s’ha interessat per compositors espanyols contemporanis: el pròxim març del 2018 tocarà en recital a la sala petita del Palau de la Música Catalana de Barcelona dues obres del compositor català Albert Guinovart (a més del I Quadern de la Música Callada de Mompou i la última sonata de Schubert D960). El 2009, el compositor Josep Maria Guix dedicà al duet format per Christoph Richter i Laia
Masramon la seva peça per a cello i piano titulada “Tres Haikus” (“Per a la Laia Masramon i en Christoph Richter, en agraïment per un concert memorable a Barcelona”, J.M. Guix). Conegué personalment al compositor Xavier Montsalvatge, qui l’escoltà privadament a casa seva i en concert en el Palau de la Música quan debutà com a solista als seus 17 anys (concert del que el mateix Montsalvatge escrigué una molt bona crítica en el diari La Vanguàrdia).
Guardonada en concursos diversos, el 2004 l’Ajuntament de Barcelona li ha concedit la Menció Especial del Premi Ciutat de Barcelona (en l’especialitat de Música). Ha gravat per diverses ràdios europees i americanes. El 2005 participà en la gravació d’un CD divulgatiu del Centre des Musiques Arabes et Méditerranéennes, patrocinat pel Goethe Institut de Tuníssia, i el 2006 participà en l’enregistrament d’un CD editat per Sony España.
Del 2014 al 2016 ha realitzat un altre Master, especialitzat en aquest cas en Fortepiano (instruments originals) i Interpretació Històrica (SPAM: Master en Interpretació ESpecialitzada de la Música Antiga, Especialitat Fortepiano, Schola Cantorum Basiliensis – Hochschüle für Alte Musik, de Suïssa), sota el mestratge d’Edoardo Torbianelli.
En els últims anys, Laia Masramon ha consolidat una doble faceta professional, afegint a la seva carrera com a concertista de piano (en instruments moderns) una intensa activitat com a fortepianista també, tocant en instruments originals de diverses èpoques en cicles especialitzats com Freunde Alter Musik, Leonhardskirche (Basilea), Musique des Lumières, Eglise St-Pierre (Porrentruy), Festtage Basel, Wildtsches Haus (Basilea) o Kleiner Saal de la Schola Cantorum Basiliensis.
Dels concerts que ha ofert recentment com a fortepianista (en instruments originals) cal destacar els que realitzà a Suïssa com a solista amb la Capriccio Barockorchester, dirigida per Facundo Agudín, interpretat el Concert per a fortepiano y orquestra nº 6 de Mozart i el Concert per a fortepiano, cembalo i orquestra i orquestra Wq. 47 de C. Ph. Bach (amb el clavecinista Pablo Kornfeld), així com diversos recitals de fortepiano amb obres de Scarlatti, Haydn, Mozart, Schubert i Chopin, o el Projecte de Melodrames per a fortepiano i veu recitada (amb obres de Reinecke i Schubert, amb les sopranos Aiko Sonne i Cécilia Roumi, i el baróton Csongor Szántó), el concert que juntament amb la soprano María Eugenia Boix i el cellista Arturo Muruzábal amb tres instruments originals -un Broadwood del 1832, un altre 1860 i un Steinway de 1900- ha ofert en el Festival de Segovia, o el concert a quatre mans amb el fortepianista Edoardo Torbianelli ofert en el cicle Festtage Alte Musik Basel.
Dels concerts que ha ofert recentment com a pianista (en instruments moderns) cal destacar diversos recitals a Suïssa, al Festival Nits Musicals al Parc Güell o al Palau de la Música de Barcelona, concerts de cambra en quartet a Guipúzcoa, juntament amb la violinista Fumika Yamamura, el violista Gabriel Bussi i la cellista Elena Escalza, o amb la soprano Eugenia Boix al Festival Cueva de los Verdes de Lanzarote.
Futurs projectes la portaran a tocar diversos recitals i concerts de cambra, en cicles com el Festival Vinyas, el Festival Espurnes Barroques, a El Monegal o al Festival de Música de la Vila de Rialp, i concerts com a solista amb la OJC (Orquestra Sinfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida). Amb el quartet que forma juntament amb Erich Höbarth (violí), Hariolf Schlichtig (viola) i Christoph Richter (cello) interpretaran la integral dels Quartets de Brahms en dos concerts al Palau de la Música de Barcelona (Sala Sinfònica), al llarg de la temporada 2020-21 i 2021-22.
Des del 2006 compagina la seva carrera concertística amb una intensa activitat docent a Madrid i Catalunya. És Professora de Piano del Títol Superior i del Màster en Interpretació Solista (MIS) al Centro Superior Katarina Gurska de Madrid. Així mateix, també imparteix cursos de perfeccionaament de piano i masterclasses de música de cambra a conservatoris d’Espanya, Colòmbia i Tuníssia. Aquest juliol del 2020 (del 18 al 26) tornarà a impartir el Curs de Piano i Música de Cambra de Moià, dins del Campus Musical del 2020.
Rafael Moreno Castro
Mollerussenc adoptiu per decisió pròpia i per matrimoni. Mestre i Llicenciat en Geografia i Història ha exercit la docència durant 40 anys, la meitat a l’Institut Terres de Ponent de Mollerussa.
Músic amateur per vocació, es va iniciar en la música i el cant ens els anys infantils al Seminari Diocesà de Solsona on rebé classes de solfeig i piano. Posteriorment aprofundí en el coneixement teòric de l’harmonia i el contrapunt de la mà dels professors Juan Luis Milán i Agustí Bruach a l’Escola Municipal de Música de Mollerussa.
Ha format part d’agrupacions musicals amateurs com Palau Street Band i Piccola Band, on ha aportat els seus arranjaments de música diversa, adaptats a tals formacions. Forma part del Cor Stabat Mater de Mollerussa, el qual ha interpretat obres seves com el Salm nº 4 per a cor mixt o, recentment, la Missa de Rèquiem per a cor i orquestra amb la formació LleidArt Ensemble.
Darrerament l’orquestra Ars Mèdica del col·legi de metges de Barcelona, dirigida per Alfons Reverté, n’ha interpretat “Tres danses de Bielsa” i “Se canto”, obres de caire popular.
Músics
Violins I
Joan SANCHO (concertino)
Mar ALDOMÀ
Susanna CODINA
Natàlia CRESPO
Gemma FREIXES
Josep MANRESA
Marcel PASCUAL
Violins II
Joan MARSOL
Conxa BOYERO
Núria CABALLÉ
Rubén HERRERA
Núria PASCUAL
Virginia SANAGUSTIN
Violes
Eduard BOLEDA
Jordi ARMENGOL
Xavier BALCELLS
Neus GARRAVÉ
Paula ROCA
Violoncels
Teresa VALLS
Marta LLONA
Ònia TOMÀS
Contrabaixos
Rafael ESTEVE
Sergi GUBERT
Flautes Travesseres
Xesco GRAU
Fedra BORRÀS
Anna TORRES
Oboès
Màxim SOLANES
Guillem VILAR
Clarinet
Víctor LLEIXÀ
Fagot
Ramon ARAGALL
Trompes
Júlio GARGALLO
Joan CAMPS
Regidors OJC
Robert CANELA
Jaume LLOBET
Producció OJC
Mireia BRANDON