Cervera, Pati Universitat
Amb aquest concert podreu gaudir d’un interessantíssim programa on escoltareu una música sorprenent, preciosa i actual farcida de ritme i de colors, Trinoctium, una obra espectacular per a percussions i cordes del reconegudíssim compositor Oriol Cruixent que està donant la volta al món. I en el mateix concert una obra que no necessita presentacions, el concert núm.1 de Beethoven per a piano i orquestra, de la mà de la gran pianista Alba Ventura. Un concert espectacular!
Obres de: Jenkins, Cruixent i Beethoven
PROGRAMA
Palladium. Allegretto | Karl Jenkins |
Trinoctium, per a percussions i orquestra | Oriol Cruixent |
Concert per a piano i orquestra Num.1, en Do M, Op 15 | Ludwig van Beethoven |
Alba Ventura, piano
Nascuda a Barcelona, l’Alba va realitzar el seu debut com a solista a l’edat de 13 anys amb l’Orquestra de Cadaqués i Sir Neville Marriner a Sant Sebastià i a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid. Des de’aleshores la seva carrera com a solista internacional no ha parat de crèixer amb invitacions dels millors auditoris europeus com el Wigmore Hall, el Barbican i l’Església de St. Martin in the Fields de Londres, Concertgebouw d’Amsterdamm, Musikverein de Viena, Cité de la Musique de París, Laesizhalle d’Hamburg, Köln Philharmonie, Bozar de Brussel·les i la Sala Svetlanovsky de Moscú , actuant també, a més de les principals sales espanyoles, en l’Auditorio Mario Laserna de Bogotà i en l’Auckland Town Hall de Nova Zelanda. Ha estat dirigida per personalitats com G. Antonini, H. Griffiths, M. Harth-Bedoya, C. Hogwood, S. Mas, J. Pons, E. Oué, A. Ros Marbà i T. Vasary, i ha col·laborat amb importants orquestres i conjunts de cambra, com la Philarmonia Orchestra, Hallé Orchestra, London Mozart Players, Orquestra Filarmònica Nacional d’Hongria, la Simfònica Nacional Txeca, les principals orquestres espanyoles i els quartets Brodsky, Takacs i Casals.
Al 2014 es va presentar amb gran èxit en gira per la Xina, oferint recitals en importants sales de Shanghai, Pekin i Guangzhou, any on també va viatjar als Estats Units convidada per la Societat Chopin de Connecticut per una gira de recitals.
Va iniciar els seus estudis amb Sílvia Llanas i posteriorment ingressa a l’Acadèmia Marshall on estudia amb Carlota Garriga i rep classes magistrals d’Alicia de Larrocha. Als onze anys se li concedeix una beca per estudiar amb Dimitri Bashkirov a l’Escola Superior de Música Reina Sofia. Després d’una audició a Berlín, Vladimir Ashkenazy es fa càrrec del seu desenvolupament musical passant a ser el seu tutor i organitza els seus estudis amb la professora Irina Zaritskaya a la Purcell Scholl del Regne Unit i posteriorment al Royal College Of Music. Ha rebut classes magistrals de Nikita Magalof, Maria Joao Pires i Radu Lupu. Va guanyar les audicions internacionals del Young Concert Artist Trust (YCAT).
En la temporada 2009-2010 va ser seleccionada com a única pianista solista pel programa Rising Stars que promou ECHO (European Concert Hall Organisation). Recentment li ha estat atorgat el Premi IMPULSA de la Fundació Príncep de Girona. Els seus darrers treballs discogràfics estan dedicats a Rachmaninov i als Études (des de Czerny a Rautavaara) i han tingut gran acollida per part del públic i la crítica.
Alba Ventura és professora titular al Conservatori Superior de Música del Liceu.
Oriol Cruixent – Compositor, Pianista
Guanyador unànim del 1r premi en el prestigiós concurs internacional de Composició “Dmitris Mitropoulos” (Atenes, 2007), Compositor Resident de l’Ensemble de Percussió “Opercussion”a la Bayerische Staatsoper (2013- 2015), el jove compositor i pianista català Oriol Cruixent disposa d’un extens catàleg de més de 75 opus que inclou composicions per a solo, cambra, cor, orquestra simfònica i òpera. Les seves obres han estat encarregades, interpretades i emeses internacionalment (Philharmonie Berlin, Die Glocke Bremen, Siemens Auditorium München, Musiksaal in der Kongresshalle Nürnberg, Auditorio Nacional de Madrid, Auditori Nacional de Barcelona, Megaro Mousikis Athens, CCM Cincinnati, NCPA-Festival Beijing, Teatro de la ciudad de Shangai, Evian Music Festival, Auditorio de la USACH Santiago de Chile, Conservatori de Zagreb, Conservatori de Bucarest, Bayern4-Klassik, NDR, Catalunya Ràdio, Radio Nacional de España, ERT Greece)
a càrrec d’orquestres de prestigi internacional (Münchener Rundfunkorchester, Bremer Philharmoniker, Staatskapelle Schwerin, Deutsches Kammerorchester Berlin, Detmolder Kammerorchester, Nürnberger Symphoniker, Württembergische Philharmonie Reutlingen, Orchestra of Colours Athens, Orquesta de la USACH-Santiago de Chile, OBC-Barcelona).
Enregistraments de les seves obres han estat editats pels segells discogràfics FCEC, Fuga Libera Outhere, EMI, Audite i Naxos/BR-Klassik.
Oriol Cruixent va obtenir el 1999 els Títols Superiors de Piano (Carme Vilà) i de TeoriadelaMúsica a Barcelona (“CSMMB”), obtenint Premis i Mencions d’Honor en Piano, Teoria, Harmonia i Fuga. Cruixent es formà paral·lelament en el violí i el cant, va assistir a cursos de piano amb Ramon Coll i Paul Badura-Skoda i de direcciócorali d’orquesta amb Manel Cabero i Uwe Mund, i fou membre
cantor de la capella de música antiga “Capella de Santa Maria del Pi” a Barcelona.
El 2004 obtingué Oriol Cruixent el Títol Superior i el 2006 el Diploma “Meisterklasse” de Composició a la “Hochschule für Musik und Theater” a Múnic (Dieter Acker) com a Becari de la fundació DAAD “Alexander von Humboldt”. Paral·lelament va ampliar la seva formació en direcciód’orquestra amb Ulrich Nicolai, essent el seu assistent el 2004-2005.
En la seva dilatada carrera professional, més enllà de la seva intensa labor com a compositor, Oriol Cruixent ha treballat com a AssistentdeDireccióMusical al “Prinzregententheater” de Múnic (2005-2008) amb Markus Poschner, Oswald Sallaberger, Ulf Schirmer, Alexander Liebreich i Christoph Hammer; com a DocentenCorrepetició a la “Bayerische Theaterakademie August Everding” (destacant en l’acompanyament i improvisació de recitatius al Clavicèmbal, Orgue Positiu i Pianoforte, essent convidat a treballar posteriorment en teatres com l’Opéra Royal de Versailles o l’Opéra de Rouen-Normandie com a Directordecant i “baixcontinu”); com a Directord’Orquestra en enregistraments d’estudi (Bratislava Symphony Orchestra, Deutsches Filmorchester Babelsberg); com a Productorartístic en gravacions d’estudi (Ô-Celli, Fuga Libera Outhere) i com a Pianista, actuant i enregistrant amb músics de prestigi internacional (Kolja Blacher, Jens-Peter Maintz, Claudio Estay), així com amb l’ensemble de Latin Jazz simfònic “Banda do Patio”, amb qui ha realitzat gires amb orquestra com a solista (2010-2014).
Premis i distincions oficials a nivell internacional:
1rPremi Internacional de Composició Coral de la FCEC 1996 a Barcelona, 2n Premi Internacional de Composició “Reinl” 2001 a Viena.
1rPremi Internacional de Composició “DimitrisMitropoulos” 2007 a Atenes.
Finalista del Concurs Internacional de Composició d’Òpera “Johann-Joseph-Fux” 2009 a Graz.
Daniel Ishanda, percussió
Daniel Ishanda Moles neix a Lleida el 1991, dins una família de músics.
Es diploma en «Grau elemental” i “Grau professional» amb el professor Esteve Espinosa al Conservatori Municipal de Música de Lleida i, posteriorment, en “Interpretació de la música clàssica y contemporània” en l’especialitat de “Percussió” per l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC, Barcelona) amb els professors: Lorenzo Ferrándiz, Gratiniano Murcia i Miquel A. Bernat. Actualment està finalitzant un Màster en estudis avançats en Interpretació: especialitat percussió a la mateixa (ESMUC).
Col·labora regularment amb orquestres com: Orquestra Simfònica del Palau de les Arts Reina Sofía (València), Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, (OBC), Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida (OJC), Orquestra Simfònica del Vallès (OSV)
Ha format part d’orquestres joves com: Schlewish Holstein Festival Orchestra (SHMFO), Internationale Jungen Orchesterakademie (IJOA), Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC), Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans (OJIPC), Orquestra de Joves de la Regió de Múrcia (OJRM), Joven Orquesta Nacional de España (JONDE), a la qual obtingué el primer lloc en les últimes audicions d’aquesta i n’és el primer percussionista de la borsa actual.
Ha treballat amb directors de talla de: Alfonso Casado, Gustavo Gimeno, Pablo González, Michal Nesterowicz, Antoni Wit, Clemens Schuldt, Ramón Tebar, Kazushi Ono, Xian Zhang, George Pehlivanian, Manel Valdivieso, Xavier Puig, Salvador Brotons, Antoni Ros Marbà, Miguel Ángel Gomez Martínez, Jose Luís Estellés, Karl Anton Rickenbacher, Lutz Köhler, Valery Ovsyamikov, Jordi Mora, Alfons Reverté, Rubén Gimeno, George Ellie Octors, Josep Pons, entre d’altres.
En el camp de la docència ha estat professor de percussió i bateria a escoles de música com: L’Intèrpret, l’escola de música del “Sícoris”, l’escola de música “Orfeó Gracienc”. També ha estat Professor de la secció de percussions de l’ Orquestra Simfònica Infantil i Juvenil de Mèxic (OSIM) en l’encontre/gira del XVè aniversari (juliol – agost 2016, Mèxic)
També ha treballat com a bateria en diversos enregistraments d’estudi com a bateria de sessió, i és el bateria de la coneguda banda de rock “FOO”, la qual té 4 publicacions enregistrades als estudis “El Tostadero” (Barcelona), entre elles: “ELENIN” i “PARALLEL LIVES”, i actualment estan preparant la seva pròxima gira internacional per presentar la seva última publicació.
Actualment està becat per la JONDE – Fundación BBVA.
Juan Francisco Ruiz, percussió
Comença els estudis de percussió al Conservatori de Saragossa amb els professors Francisco Badia i Manel Ramada.
Ha format part de l’Orquestra Simfònica de Galícia al 1996 i ha col·laborat amb l’Orquestra de Cadaqués, l’Orquestra Simfònica d’Euskadi, l’Orquestra Simfònica del Principat d’Astúries, l’Orquestra Simfònica de Castella i Lleó, l’Orquestra Simfònica de Navarra, l’Orquestra Simfònica del Vallès i l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida.
En l’àmbit de la docència ha sigut professor de l’Escola Superior de Música de Catalunya (2004-06), Conservatori de Lleida (2006) i Conservatori Miguel Fleta de Monzón (2008-12).
Ha impartit diversos cursos i masterclass al Conservatori d’Errenteria (Guipúscoa), Conservatori de Lleida, Curs per a Joves Músics de la Villa de Magallón (Zaragoza).
Actualment és percussionista de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (des del 1997) i professor de percussió al Conservatori Superior de Música del Liceu de Barcelona.
Alfons Reverté Casas
Nascut a Barcelona, en el si d’una família de músics, es titulà al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona en les especialitats de Clarinet, Solfeig, Harmonia, Composició, Instrumentació i Direcció d’Orquestra. Paral·lelament, cursà estudis de Dret a la Universitat de Barcelona. Amplià els estudis de Direcció d’Orquestra a Anglaterra, seguint els cursos impartits por George Hurst, cap del Departament de Direcció de la Royal Academy of Music de Londres. Així mateix, treballà també a Anglaterra, entre d’altres, amb Lawrence Leonard, Robert Houlighan, Rodolfo Saglimbeni i Michael Rose.
Com a clarinetista és membre de l´Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya – OBC des de l’any 1986 així com també de diversos grups de cambra. Ha actuat com a solista amb diverses orquestres, interpretant amb l’OBC el concert per a Corno di Bassetto de J. Backofen i amb l’Orquestra de Cambra del Reial Cercle Artístic així com amb les orquestres simfòniques de Salta i San Juan (Argentina) el concert també per a Corno di Bassetto d’Allesandro Rolla. Estrenà amb l’OBC al Palau de la Música Catalana, sota la direcció de Lawrence Foster, el Concert per a clarinet baix i Orquestra “Blue Mosaics” que li dedicà el compositor nord-americà R. Patterson.
En el camp pedagògic, ha estat director de l’Orquestra Simfònica Diaula durant més de vint anys sent-ho en l’actualitat de la Jove Orquestra de la Garriga. Així mateix, és professor a diversos cursos de música de cambra i de pràctica orquestral. Ha col·laborat com a director amb la Jove Orquestra Nacional de Catalunya així com amb diversos conservatoris de l’Estat. Així mateix també és director de l’Orquestra Ars Mèdica del Col.legi de Metges de Barcelona.
Ha dirigit a l’Estat, entre d’altres, l’OBC, l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu, l’Orquesta Sinfónica de Tenerife, l’Orquesta Sinfónica de La Coruña, l’Orquestra Simfònica de les Balears, l’Orquestra Simfònica del Vallès, l’Orquesta Sinfónica Pablo Sarasate de Pamplona, la Banda Municipal de Barcelona, així como també l’Orquestra de Cambra de Cervera i l’Orquestra de Cambra Barcelona 216. L’any 1999 fou nomenat Director Assistent de l’OBC, càrrec que desenvolupà fins a l’any 2002, any en que fue nomenat Director Titular i Artístic de l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida – OJC, auspiciada por la Diputació de Lleida, l’Ajuntament de Lleida i la Generalitat de Catalunya.
Fruit d’una primera gira convidat per diverses orquestres argentines i rebuda amb gran èxit de crítica fou novament convidat per dirigir l’Orquestra Simfònica de San Juan. També ha dirigit recentment les Orquestres del Mittelsächsisches Theater de Freiberg (Alemanya), de la Ràdio de Sòfia (Bulgària), d’Uppsala (Suècia), la Cappella Gedanensis de Gdansk (Polònia), etc. Entre les seves properes invitacions destaquen novament Argentina, Polònia i Rússia.
Paral·lelament ha dut una intensa activitat operística que li ha permès treballar como a director assistent al costat de prestigiosos directors del panorama líric internacional como Pinchas Steinberg, Giuliano Carella, Christian Zacharias o Marco Armiliato, entre altres i també amb cantants como Maria Guleghina, Ainhoa Arteta, Irina Mishura, José Cura, Marco Berti o Carlos Álvarez, entre molts altres. Aquesta activitat ha vingut enriquida amb les noves responsabilitats que li suposà el fet que l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida – OJC sigui l’orquestra titular del nou Teatre de l’Òpera – La Llotja de Lleida des del moment de la seva inauguració el gener de 2010 en que dirigí Il Trovatore de G.Verdi.
Més informació a: www.alfonsreverte.com