Monestir de les Avellanes, Os de Balaguer
L’OJC es suma als actes del Congrés Mundial de Carilló, organitzat per la Confraria de Campaners i Carillonistes de Catalunya, amb seu a Os de Balaguer, amb dos concerts al Monestir de les Avellanes i a la Sagrada Família. Una experiència única amb un instrument molt especial.
Concerts esponsoritzats per:
EIJSBOUTS – Foneria de Campanes / Asten, Països Baixos
Confraria de Campaners i Carillonistes de Catalunya / Os de Balaguer, Catalunya
Cant a la Llum
Cordes, campanes i veu
Obres de Jenkins, Haydn, Pergolesi, Haendel, Mozart, Faure… i l’estrena de l’obra encàrrec per a carilló i orquestra Caelesti Lumine de Martí Carreras.
Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida
Marta Mathéu, soprano
Amb el Carilló mòbil “Bronzen Piano”
Stefano Colletti
Geert D’hollander
Anna Maria Reverté
Koen Van Assche
Director: Alfons Reverté
Diàlegs sonors al Monestir
Arcs sobre bronzes
Obres de Jenkins, Haydn, Elgar, Respighi… i l’estrena de l’obra encàrrec per a carilló i orquestra Caelesti Lumine de Martí Carreras.
Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida
Amb el Carilló mòbil “Bronzen Piano”
Koen Cosaert
Margo Halsted
Anna Maria Reverté
Vegar Sandholt
Koen Van Assche
Director: Alfons Reverté
La Confraria de Campaners i Carillonistes de Catalunya és l’associació, sense ànim de lucre, que des de fa prop de 25 anys pretén aglutinar tots els campaners/es i carillonistes que es troben dispersos per la geografia catalana, amb l’objectiu de protegir, recuperar i fomentar tot l’abast cultural, espiritual i musical de les campanes, així com també preservar aquells usos, costums i tocs particulars de Catalunya. En els seus òrgans de govern, que tenen un funcionament totalment democràtic i participatiu, hi ha representants procedents de tot el territori.
Igualment, la Confraria de Campaners i Carillonistes de Catalunya fomenta l’amistat entre els confrares, facilita la col·laboració mútua entre les colles de campaners i possibilita generar una consciència col·lectiva, compartint anhels i esperances entre els seus membres.
Encara que la Confraria de Campaners i Carillonistes de Catalunya es tracta d’una associació modesta, en quant als recursos de què disposa, realitza un enorme esforç a fi de desenvolupar diverses activitats, entre les que cal esmentar la publicació de la revista “El Batall”, veritable referència de l’àmbit, i les ja tradicionals Trobades de Campaners a la població d’Os de Balaguer.
Igualment, la Confraria de Campaners i Carillonistes de Catalunya gaudeix d’un merescut prestigi en l’àmbit internacional, i, en aquest sentit, està federada, participa activament en les activitats organitzades per la World Carillon Federation i organitza el proper Congrés mundial de carillonistes (Barcelona, 2017). Resulta especialment rellevant destacar que tant l’entrada a la Federació com la candidatura per a l’organització del Congrés varen ser acollides per unanimitat.
www.gencat.cat/presidencia/carillo
Carilló mòbil « Bronzen Piano »
Aquest carilló és fruit de les idees dels carillonistes Koen Van Assche i Anna Maria Reverté, en col·laboració amb l’empresa fonedora « Eijsbouts » dels Països Baixos.
Forma d’un piano de cua
Mesures especials que permeten que pugui ser instal·lat en una casa
El carilló més el seu banc té una llargada de 4m22cm, una altura de 1m51cm.
Es pot dividir en 7 peces cada peça té una amplada màxima de 75 cm, llarg màxim de 1m80cm i pes màxim de 780 kg.
per aconseguir un instrument tan compacte, també s’han desenvolupat, per primera vegada, uns tipus especials de ressorts per als batalls que se situen dins de cadascuna de les campanes, aconseguint així més espai fora
Ressonància més curta de les campanes que s’ha aconseguit amb un aliatge que conté un 3% de plom + un tancament d’acrilat, fusta i escuma
So amb un efecte més càlid per tal de què l’instrument no sembli tan agut que s’obté també amb aquest 3% de plom al reduir els harmònics més aguts i potenciar-ne els més greus
Teclat: do 3 – re 3 – cromàtic – re 7
N. de campanes: 50
Pes total de les campanes: 1.951 kg
Stefano Colletti
Stefano Colletti, va estudiar piano, solfeig, harmonia, orquestració i música de cambra obtenint-ne tots els títols.
El 1998 va ser admès al “Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris”, on també obtingué el seu “Diplôme supérieur d’écriture musicale mention très bien”, incloent-hi harmonia, contrapunt, fuga, formes musicals i orquestració. Després de començar a Saint Amand les Eaux, Stefano Colletti va estudiar el carilló a Douai (França) amb Jacques Lannoy, obtenint-ne el diploma final de “maître carillonneur” el 1994. El 1998 va ser nomenat carillonista municipal de Douai, el 35è carillonista des de l’any 1391. El carilló de Douai és un Paccard amb 62 campanes ben conegudes per la seva qualitat musical.
Stefano Colletti és també professor de carilló al Conservatori de Música de Douai, l’únic conservatori a França on és possible estudiar el carilló per esdevenir carillonista professional. També és professor d’harmonia, contrapunt i orquestració al Conservatori de Música de Valenciennes. Stefano Colletti també és el director del Festival de Carilló de Douai, per al qual s’organitzen cada any concerts de carilló amb d’altres instruments. A banda dels concerts que ofereix a França, també n’ha ofert a Bèlgica, Alemanya, Espanya, Països Baixos, Dinamarca, Noruega, Portugal, Anglaterra, Irlanda, Suïssa i els EUA.
Koen Cosaert
Koen Cosaert és el director de la Reial Escola de Carilló “Jef Denyn” de Malines (Bèlgica), un dels principals instituts de carilló al món sota el patrocini de Sa Majestat la Reina Matilde. Des del 1987 Koen Cosaert ha estat ensenyant carilló, campanologia, harmonia i teoria de la música en aquest institut.
També com a professor de carilló i de campanologia convidat per la Universitat de Sant Petersburg a Rússia des de l’any 2007. És el carillonista de les ciutats belgues de Kortrijk, Roeselare, Harelbeke i Izegem. Koen Cosaert ha ofert concerts de carilló i classes magistrals per tota Europa, Austràlia, Canadà, Japó i EUA. Com a campanòleg ofereix també conferències sobre diferents temes campanològics d’interès I ha publicat nombrosos llibres i articles. Koen Cosaert és secretari per a Europa del Comitè Executiu de la World Carillon Federation i pertany també a la junta de l’Associació flamenca de carillonistes (VBV).
Geert D’hollander
Geert D’hollander, estudià, entre d’altres, piano, música de cambra, direcció orquestral i coral, fuga i composició al Reial Conservatori d’Anvers (Bèlgica) i a l’Institut Lemmens de Lovaina (Bèlgica).
El carilló l’estudià a la Reial Escola de Carilló “Jef Denyn” de Malines (Bèlgica). Ha estat guardonat amb el primer premi en gairebé una trentena de concursos internacionals de carilló (incloent-hi el reconegut Concurs Internacional “Reina Fabiola” de Malines), i de composició per a carilló, cor i d’altres instruments solistes (el 2011, per exemple, guanyà el premi “ANV-Visser Neerlandia”, de la prestigiosa associació “ANV-Promoció de la cultura neerlandesa”, per la seva obra “Ciacona”, de gran innovació tècnica i estilística). El 2008 se li concedí, també, la “Medalla d’Honor de Berkeley” pel seu “Servei Distingit per al Carilló”.
Va ser nomenat carillonista de Bok Tower Gardens (Lake Wales, Florida, EUA) l’octubre del 2012. Anteriorment fou carillonista universitari i professor de carilló del Departament de Música de la Universitat de Califòrnia a Berkeley (EUA), carillonista municipal de la Catedral d’Anvers, Torre de Gant, Basílica de Lier (Bèlgica) i carillonista universitari de Middelburg (Països Baixos). Regularment imparteix classes magistrals tant a Europa com als EUA i ofereix concerts de carilló arreu del món. D’hollander ha col·laborat, fins al moment, en l’enregistrament de cinc discs compactes.
Margo Halsted
Margo Halsted ha desenvolupat una llarga carrera en el món del carilló durant molts anys. Ha ofert concerts de carilló per tot el món, ha estat professora de carilló per a prop de 100 estudiants, consultora per a vuit projectes d’instal·lació de nous carillons i per a tres restauracions i ha redescobert i escrit sobre dos manuscrits històrics de carilló. Ha estat recitalista i conferenciant en quatre congressos mundials de carilló de la World Carillon Federation i ha rebut diferents premis de la Guild of Carillonneurs in North America (GCNA), de la World Carillon Federation i de la Universitat de Califòrnia a Berkeley.
Així mateix, trenta dels seus estudiants han passat el GCNA Examination Recital per ser Carillonneur Members de la Guild of Carillonneurs in North America. Actualment Margo Halsted és Professora Adjunta de Música a la Universitat de Califòrnia a Santa Barbara, on toca i ensenya el carilló amb l’instrument de 61 campanes Petit & Fritsen a la Storke Tower. També la University of Michigan School of Music li va concedir la condició de professora emèrita quan es retirà després d’haver estat professora associada d’aquesta universitat des del 1987 al 2003.
Abans havia estat també carillonista a la Michigan State University, Stanford University i University of California a Riverside. Halsted es llicencià a la Stanford University en música i educació, i en l’especialitat d’Interpretació al Carilló a la University of California a Riverside, així com també es graduà a l’Escola Neerlandesa de Carilló d’Amersfoort.
Marta Mathéu, soprano
Nascuda a Tarragona, Marta Mathéu té una sòlida formació musical com a pianista, organista, directora de cors i cantant, el que li permet abordar habitualment i amb naturalitat les principals obres i rols d’òperes, d’ oratori i lied, així com alternar el repertori de música antiga amb el repertori clàssic, romàntic, del segle XX i contemporani. És professora del Conservatori Superior del Liceu desde 2014. És també professora de l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana i impateix masterclass habitualment. En els últims anys, ha estat professora convidada en el Curs Internacional de Cant que organitza la Universitat Nacional de Bogotà, i en la Universitat EAFID de Medellín.
Marta Mathéu fou guanyadora del Concurs Francesc Viñas en 2008, amb el Premi del Públic i el Premi al millor intèrpret de Mozart, entre d’altres. També ha obtingut el premi del Concurs Permanent de Juventudes Musicales de España, i els premis dels concursos internacionals Manuel Ausensi i Montserrat Caballé.
En les últimes temporades, ha actuat com a solista regularment a L’Auditori de Barcelona, al Liceu i al Palau de la Música. En aquest últim, destaca la seva participació en la producció de la Pasió segons Sant Mateu de Johann Sebastian Bach dirigida per Jordi Savall; així com en la producció de Les noces de Fígaro, dels Amics de l’Ópera de Sabadell, debutant el rol de Contessa, que s’afegeix així als de Marcellina i Barbarina, que ja havia interpretat anteriorment; i ha ofert diferents recitals de lied, entre els que destaquen els que ha ofert a Madrid, Santiago de Compostela i Lleida, amb motiu del centenari d’ Enric Granados, acompanyada al piano per Albert Guinovart.
Mathéu va estudiar en el conservatori de la seva ciutat i en el Conservatori Superior de Música de València amb Ana Luisa Chova, perfeccionant-se posteriorment amb Montserrat Caballé, Elena Obraztsova, Nelly Miricioiu, Isabel Penagos, Robert Expert, Miguel Zanetti, Wolfram Rieger i Roger Vignoles. Des d’aleshores, ha actuat sota la direcció de mestres com Víctor Pablo Pérez, Antoni Ros Marbà, Neville Marriner, Fabio Biondi, Jordi Casas, Adrian Leaper i Ivor Bolton.
L’any 2011, l’Ajuntament de Tarragona li va otorgar el Diploma al Mèrit Cultural per la seva trajectòria internacional i labor d’ambaixadora de la població. Actualment és membre del Senat de la ciutat. Té gravacions discogràfiques pels segells KLASSIC, Brilliant, Alia Vox, Naxos i Opus Arte.
Anna Maria Reverté
Anna Maria Reverté inicià els estudis musicals amb els seus pares i, posteriorment, els amplià al Conservatori Superior de Música de Barcelona, on obtingué el títol de Professora de Piano i el de Professora de Solfeig i on realitzà, també, estudis superiors d’harmonia, contrapunt i fuga.
El carilló l’estudià amb M.D. Coll (Creu de St. Jordi 2000) i L.’t Hart. Després es perfeccionà a les escoles de carilló dels Països Baixos i Dinamarca. Paral·lelament es llicencià en Filosofia i Ciències de l’Educació a la Universitat de Barcelona. Guardonada amb diversos premis internacionals de carilló, també ha format part del jurat de prestigiosos concursos internacionals. Com a concertista, ha actuat per tot Europa i en els festivals més importants dels EUA. Ha enregistrat per a Catalunya Música, per a diferents discs compactes i té signades peces per a carilló solista i en combinació amb d’altres instruments.
Reverté també és autora de més de 400 arranjaments per a carilló, una bona part dels quals estan dedicats a la música catalana. És carillonista del Palau de la Generalitat de Catalunya i responsable de la seva promoció i divulgació des del 1988, alhora que promou la música de casa nostra en diferents certàmens internacionals. Juntament amb Koen Van Assche comparteix projecte amb un carilló mòbil propi www.bronzenpiano.com.
Vegar Sandholt
Vegar Sandholt és organista i director de cor, graduat per l’Acadèmia Noruega de Música el 1993. El 1997 completà els seus estudis amb un màster en cant i direcció coral a la mateixa acadèmia. Més tard estudià també a l’Escola Escandinava de Carilló a Dinamarca durant set anys, completant els seus estudis el 2005 amb la distinció de «maïtre carillonneur».
Des del 1986 Sandholt treballa com a organista i director de cor. El 1999 va ser requerit per ser carillonista de l’Ajuntament d’Oslo. Amb les seves 49 campanes i un pes total de 20.000 kg, el carilló de l’Ajuntament d’Oslo és el més gran dels països nòrdics. El juliol del 2004 Sandholt va acollir el Congrés Mundial de Carilló que va tenir lloc a Oslo sota el patrocini de Sa Majestat la Reina Sonja. Fins al 2013 fou carillonista de l’Ajuntament d’Oslo. Actualment és organista de la Catedral d’Oslo i carillonista de l’Ajuntament de Bærum, a la ciutat de Sandvika, i des del 2001. També és el director del cor de la Catedral d’Oslo, del Songlaget BUL d’Oslo i del Romerike Vocal Ensemble. Freqüentment és demanat com a professor i concertista tant a Noruega com a d’altres països i tant com a carillonista, organista o director de cor.
Koen Van Assche
Koen Van Assche és cocarillonista d’Anvers i carillonista de Lier, Turnhout i Herentals (Bèlgica), així com també professor de carilló a la Reial Escola de Carilló “Jef Denyn“ de Malines (Bèlgica) i a les escoles estatals de música de Borgerhout (Anvers) i Lier.
Van Assche començà els estudis musicals en l’especialitat de flauta travessera i després en carilló a la Reial Escola de Carilló “Jef Denyn” de Malines, on es diplomà el 1986. Ha estat guardonat amb diversos premis en diferents concursos de carilló i ha gravat 6 discs compactes, un dels quals interpretant “Les quatre estacions” de Vivaldi i distingit per la Ràdio Clàssica de Flandes. Ha ofert nombrosos concerts de carilló tant a Europa com en els festivals americans més prestigiosos i és conegut, també, pels seus concerts on combina el carilló amb d’altres instruments.
En el seu vessant pedagògic, és autor d’un dels llibres més complets per a l’estudi del carilló, és requerit per impartir classes magistrals (Escola de Carilló de Dinamarca i “Roosevelt Academy”-“International Honors College of Utrecht University” de Middelburg)i sol·licitat freqüentment per formar part del jurat de concursos i exàmens de carilló. Koen Van Assche és també president de l’Asssociació Flamenca de Carillonistes i vicepresident de la Federació Mundial de Carilló. Juntament amb Anna Maria Reverté comparteix projecte amb un carilló mòbil propi www.bronzenpiano.com.
Alfons Reverté Casas
Nascut a Barcelona, en el si d’una família de músics, es titulà al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona en les especialitats de Clarinet, Solfeig, Harmonia, Composició, Instrumentació i Direcció d’Orquestra. Paral·lelament, cursà estudis de Dret a la Universitat de Barcelona. Amplià els estudis de Direcció d’Orquestra a Anglaterra, seguint els cursos impartits por George Hurst, cap del Departament de Direcció de la Royal Academy of Music de Londres. Així mateix, treballà també a Anglaterra, entre d’altres, amb Lawrence Leonard, Robert Houlighan, Rodolfo Saglimbeni i Michael Rose.
Com a clarinetista és membre de l´Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya – OBC des de l’any 1986 així com també de diversos grups de cambra. Ha actuat com a solista amb diverses orquestres, interpretant amb l’OBC el concert per a Corno di Bassetto de J. Backofen i amb l’Orquestra de Cambra del Reial Cercle Artístic així com amb les orquestres simfòniques de Salta i San Juan (Argentina) el concert també per a Corno di Bassetto d’Allesandro Rolla. Estrenà amb l’OBC al Palau de la Música Catalana, sota la direcció de Lawrence Foster, el Concert per a clarinet baix i Orquestra “Blue Mosaics” que li dedicà el compositor nord-americà R. Patterson.
En el camp pedagògic, ha estat director de l’Orquestra Simfònica Diaula durant més de vint anys sent-ho en l’actualitat de la Jove Orquestra de la Garriga. Així mateix, és professor a diversos cursos de música de cambra i de pràctica orquestral. Ha col·laborat com a director amb la Jove Orquestra Nacional de Catalunya així com amb diversos conservatoris de l’Estat. Així mateix també és director de l’Orquestra Ars Mèdica del Col.legi de Metges de Barcelona.
Ha dirigit a l’Estat, entre d’altres, l’OBC, l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu, l’Orquesta Sinfónica de Tenerife, l’Orquesta Sinfónica de La Coruña, l’Orquestra Simfònica de les Balears, l’Orquestra Simfònica del Vallès, l’Orquesta Sinfónica Pablo Sarasate de Pamplona, la Banda Municipal de Barcelona, així como també l’Orquestra de Cambra de Cervera i l’Orquestra de Cambra Barcelona 216. L’any 1999 fou nomenat Director Assistent de l’OBC, càrrec que desenvolupà fins a l’any 2002, any en que fue nomenat Director Titular i Artístic de l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida – OJC, auspiciada por la Diputació de Lleida, l’Ajuntament de Lleida i la Generalitat de Catalunya.
Fruit d’una primera gira convidat per diverses orquestres argentines i rebuda amb gran èxit de crítica fou novament convidat per dirigir l’Orquestra Simfònica de San Juan. També ha dirigit recentment les Orquestres del Mittelsächsisches Theater de Freiberg (Alemanya), de la Ràdio de Sòfia (Bulgària), d’Uppsala (Suècia), la Cappella Gedanensis de Gdansk (Polònia), etc. Entre les seves properes invitacions destaquen novament Argentina, Polònia i Rússia.
Paral·lelament ha dut una intensa activitat operística que li ha permès treballar como a director assistent al costat de prestigiosos directors del panorama líric internacional como Pinchas Steinberg, Giuliano Carella, Christian Zacharias o Marco Armiliato, entre altres i també amb cantants como Maria Guleghina, Ainhoa Arteta, Irina Mishura, José Cura, Marco Berti o Carlos Álvarez, entre molts altres. Aquesta activitat ha vingut enriquida amb les noves responsabilitats que li suposà el fet que l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida – OJC sigui l’orquestra titular del nou Teatre de l’Òpera – La Llotja de Lleida des del moment de la seva inauguració el gener de 2010 en que dirigí Il Trovatore de G.Verdi.
Més informació a: www.alfonsreverte.com