Article publicat el 2 de març de 2016 a la Revista Musical Catalana.
L’original: aquí
Per Santi Riu
L’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida va incorporar en la seva darrera producció –els dies 20 i 21 de febrer passat– vint-i-tres alumnes lleidatans com a part del projecte pedagògic Acadèmia OJC, per mitjà del qual estudiants avantatjats participen en l’experiència de tocar dins d’una formació professional. D’aquests, tretze provenien del Conservatori de Música de Cervera i deu més del Conservatori de Lleida.
Es tractà d’una vivència interessant per als alumnes dels darrers cursos dels conservatoris de la nostra província, ja que els permeté endinsar-se en una orquestra professional, treballant a un ritme i amb una exigència força diferent de les formacions dels centres pedagògics.
El treball culminà amb un concert al monestir de les Avellanes –com a commemoració del seu 850è aniversari– i un altre a l’Auditori Enric Granados de Lleida, que celebrava també el centenari de l’Escola Municipal de Música. L’OJC es va posar en aquesta ocasió al costat de la pedagogia musical per celebrar l’efemèride d’aquest equipament cultural, fundat pel mestre que alhora dóna nom a l’orquestra, Julià Carbonell, una persona que des de la seva callada tasca pedagògica va posar les bases perquè avui es pugui gaudir del Conservatori de la capital lleidatana.
En el programa hi havia obres de Wagner, Chopin, Khatxaturian i Granados, dirigides per Alfons Reverté, titular de la formació, que ens explica els detalls del projecte.
Quan comença el projecte Acadèmia OJC?
El projecte Acadèmia OJC de l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida el vàrem iniciar ja fa anys, tot explorant diversos formats i adreçant-lo a diverses franges d’edat de la formació musical. Finalment l’actual projecte, centrat en els estudiants de la darrera fase dels estudis de nivell professional, va començar per primer cop l’any 2014.
Quina és la finalitat de comptar amb alumnes de final de grau professional?
Donar l’oportunitat als estudiants de poder decidir amb més coneixement de causa si volen continuar els estudis superiors de música havent tingut l’oportunitat de conèixer des de dins una orquestra professional.
El programa està pensat per a ells o tan sols complementen una plantilla simfònica?
Podríem fer el mateix repertori sense ells, però si els incloem no és pas per estalviar músics professionals, sinó per oferir als nostres estudiants una eina que creiem molt interessant. L’objectiu d’aquest projecte és de servei a la comunitat i pedagògic. Els estudiants a qui l’adrecem en són els protagonistes i, per tant, el repertori es tria en funció dels membres de l’Acadèmia OJC.
Com i quan es realitzaren les proves d’accés per als alumnes?
Es realitzen unes audicions en què els alumnes interpreten passatges del repertori que després s’interpretarà, més una obra d’elecció seva. En les darreres audicions s’hi van presentar una quarantena d’alumnes de les terres de Lleida –a qui va destinat– i les vàrem realitzar abans de Nadal per trobar els estudiants més preparats i motivats per participar en aquest projecte.
Els alumnes han disposat d’assajos ells sols amb els caps de corda o amb el director?
Efectivament. Volem acompanyar-los en aquest procés d’immersió. Per fer-ho es fan uns assajos preparatoris adreçats exclusivament a ells conduïts pels caps de corda i per mi mateix. També participen posteriorment en assajos parcials.
Així doncs, ¿existeix una mena de tutorització pels caps de corda durant tot el procés?
Durant els assajos amb la resta de l’orquestra gaudeixen de l’acompanyament-tutoria dels professionals que tenen al seu costat compartint faristols. Mirem que el seu aprenentatge sigui fruit del contacte i l’observació de la realitat de la feina d’una orquestra professional, però tenen sempre al seu costat els membres de l’orquestra per ajudar-los a resoldre les qüestions que l’experiència els demani.
Quin resultat han obtingut amb l’experiència?
Pel que ells ens han tramès, veiem que ho troben molt interessant i que això enriqueix molt la pràctica orquestral que tenen dels conservatoris. Nosaltres intentem complementar aquesta pràctica que fan amb una plantejament diferent del que pot oferir una orquestra formada exclusivament per estudiants. Vist el resultat, ho repetirem.
Sabeu si aquesta experiència és única o es fa en algun altre lloc?
Ens consta que en algunes altres orquestres s’han fet experiències similars, tot i que potser no tan centrades en aquesta franja del procés formatiu al qual nosaltres ho dirigim, sinó potser ja a alumnes de grau superior. El nostre projecte vol posar en mans dels alumnes una nova eina que els ajudi en la decisió del seu possible futur professional dins de la música.
El projecte és part de la política pedagògica de l’orquestra?
I tant. Tenim molts més projectes d’aquesta mena que esperem poder anar desenvolupant a mesura que els pressupostos ho permetin.
Si voleu escoltar aquesta producció, es podrà tornar a sentir a Cervera en el Festival de Música d’Estiu, el proper 24 de juliol de 2016.